Het nieuwe marktplein wordt komend weekend op feestelijke wijze teruggegeven aan de Hengeloërs. Eerst is er op zaterdag 15 april het feestje met de ondernemers en bezoekers van de warenmarkt en een dag later verzorgen de Hengelose verenigingen allerlei activiteiten op het multifunctionele plein. Monique Delsing van Hengelo Promotie ziet er letterlijk en figuurlijk naar uit, vertelde ze vrijdag 7 april bij 1Twente Vandaag.
Letterlijk, omdat ze met haar kantoor uitkijkt op het veelbesproken plein. "Hengelo Promotie zit hier nu sinds 2018 en we hebben de volledige transformatie het afgelopen jaar op de voet gevolgd. Nu het meeste werk er sinds een paar weken opzit, merken we direct het effect: meer mensen op het plein en meer mensen bij ons in de winkel", aldus de marketingmanager van Hengelo Promotie.
Figuurlijk, omdat het een feestje wordt, zoals ze dat bij Hengelo Promotie het liefste zien: het bureau schept in samenhang met de gemeente Hengelo de voorwaarden en de Hengeloërs vullen het zelf in. Delsing: "Tal van Hengelose verenigingen hebben samen het programma voor de zondag in elkaar gezet. Er zijn bijvoorbeeld kleine varianten van het jaarlijkse Modespektakel en het Korenfestival Amusing Hengelo en er zijn optredens van onder meer het Twents Jeugd Harmonie Orkest, POPsCOOL, Dansstudio X Dance en Theatergroep Barst."
Voor deze opzet is gekozen, omdat het marktplein ook is ontwikkeld aan de hand van een zogeheten 'proces van co-creatie'. Samen dingen bedenken en vervolgens doen. Delsing ziet het terug in het feestweekend: "Zo laten we niet alleen zien wat het nieuwe marktplein allemaal te bieden heeft, maar wordt ook zichtbaar wat Hengelo allemaal te bieden heeft als culturele, sociale, culinaire en gastvrije stad."
Kijk voor hele programma van de twee feestelijke openingsdagen op de site van Hengelo Promotie.
Als het feestje straks achter de rug is, moet blijken of het plein de rol krijgt, die het is toebedacht. Delsing heeft hoge verwachtingen: "Het moet een vliegwiel worden voor nieuwe ondernemers. Je merkt dat bedrijven interesse hebben om naar Hengelo te komen of hier te blijven, omdat er zoveel reuring is. Omdat er zoveel mooie dingen gebeuren."
Nog maar vijf jaar geleden leek het er op dat Hengelo een replica van het historische Hijschgebouw op de markt zou krijgen. Niet veel later kwam het burgerinitiatief 'Bos op het Plein’ hiertegen in verzet. Deze club mensen wilden juist een veel groener plein. Delsing over de aanloop: "Je zult er nooit achter komen wat het beste voor Hengelo geweest zou zijn, maar het was wel duidelijk dat het Hijschgebouw draagvlak miste. En dat draagvlak is er nu wel. 99% van de reacties die wij horen, zijn positief."