Het lijkt onvermijdelijk dat het aantal fietsers in de komende jaren flink gaat toenemen in de stad. In diezelfde periode treed er ook een serieuze vergrijzing op, waar maar beperkte aandacht voor is in het gemeentelijke vervoersplan. Via e-bikes, driewielfietsen en scootmobielen kunnen ouderen mobiel blijven, maar deze voertuigen mogen ook allemaal rijden op het fietspad. Wat is ervoor nodig om de steeds drukker wordende fietspaden toegankelijk te houden?
Het mobiliteitsplan 2040 'Heel Hengelo in beweging' werd vorige maand door het Hengelose stadsbestuur gepresenteerd. Eén van de belangrijkste speerpunten in het plan is de zogenaamde 'verduurzaming' van het vervoer. In 2040 moet de helft van alle verplaatsingen in de stad plaatsvinden per fiets. Om deze reden is de mening van de lokale fietsersbond meegenomen in het plan.
Hengelo presenteert zichzelf als een fietsvriendelijke stad, maar wordt dit ook onderschreven door de Fietsersbond? “Grotendeels wel”, aldus Hein Moens, die fungeert als contactpersoon van Fietsersbond Hengelo – Oldenzaal – Borne. "Natuurlijk zien wij een aantal zaken die beter kunnen, maar het is ook niet zo dat we structureel een oplossing voor die situaties hebben. Het is voor ons belangrijk dat de fietser en wij als bond gehoord worden en we hebben in Hengelo wel de indruk dat dit gebeurt. Dit wil alleen niet zeggen dat er niks te bespreken valt."
Eén van de bespreekpunten is de hoge snelheid van e-bikes: “Wat op dit moment een serieus discussiepunt is zijn de snelheidsverschillen op de fietspaden. Je hebt naast de standaardmodellen ook driewielfietsen, bakfietsen, e-bikes en natuurlijk ook scootmobielen die op de fietspaden rijden. Zeker de laatste twee zullen steeds meer toenemen dankzij de vergrijzing. Ouderen willen immers ook mobiel zijn. Het is belangrijk dat de fietspaden breed genoeg zijn dat mensen elkaar veilig kunnen inhalen. Een e-bike kan immers veel harder dan een gemiddelde bakfiets”, vertelt Moens.
Een maatregel die is opgenomen in het mobiliteitsplan is het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom. Het gaat om een daling van 50 naar 30 kilometer per uur. Volgens Moens en de fietsersbond is dit één van de beste manieren om de veiligheid en daardoor ook de toegankelijkheid van de fietspaden te verbeteren.
“Op de plekken in de stad waar géén auto’s rijden gebeurt bijna nooit iets. Men rijdt rustiger, kijkt beter uit en als er wel iets gebeurt is de schade vaak beperkt. Als het verkeersbeeld op de weg rustiger wordt heeft dat ook impact op het fietspad. Daarnaast zouden snelle e-bikes en scooters daardoor ook makkelijker op de weg kunnen rijden in plaats van het fietspad. Laten we eerlijk zijn, met de huidige snelheid ben je in 10 minuten van de ene naar de andere kant van de stad. Met 30 kilometer per uur is dit 11 of 12 minuten, waar praten we dan over?“, vraagt Moens zich af.
Naast de discussie over snelheidsverschillen ziet de bond ook een probleem op het fietspad die gewoon stilstaat. Volgens de fietsersbond zorgt de aanwezigheid van paaltjes op de fietspaden over het hele land voor meer ongelukken dan dat ze voorkomen. De wens is dat veel paaltjes zo snel mogelijk worden verwijderd, ook met het oog op de toekomst. “Ouderen die niet op een e-bike of scootmobiel zitten, kiezen voor een driewielfiets als een tussenstap. Deze zijn breder op de weg waardoor het bijvoorbeeld op sommige plekken op de F35 bijna onmogelijk is om door een doorgang te komen als deze worden versmald door paaltjes. We hebben hier wel contact over gehad met de gemeente."
Op de fietspaden mogen paaltjes dan weliswaar gelden als obstakel voor fietsers, maar in de binnenstad vormen geparkeerde fietsen op drukke dagen juist een hinder voor voetgangers. Langs de Enschedesestraat staan fietsvakken voor de winkels, maar de fietsen worden ook veelvuldig buiten de vakken geparkeerd. “Wij pleiten voor het plaatsen van ‘fietsnietjes’. Dit zijn een soort ijzeren hekjes waar de fiets tegenaan kan worden gezet en waar ook een slot aan kan worden gehangen. Ze beschermen tegen diefstal en zorgen voor meer duidelijkheid over waar fietsen mogen staan. Daarnaast hopen we met de gemeente dat de toekomstige fietsenstalling achter de Hema het wildparkeren terugdringt”, zegt het bestuurslid van de Hengelose Fietsersbond.
In het kader van het parkeren van fietsen in de binnenstad ging Moens ook in op de recente opening van de fietskelder onder het marktplein. “Bij de opening was er een tegenvaller, want als mensen naar beneden lopen denken ze ‘oei we moeten even voorzichtig zijn’. Als ze vanaf het begin de bond hadden betrokken bij de bouw, dan was constructie waarschijnlijk wat vlakker geweest. Ik weet zeker dat de gemeente hier ook van baalt. Het is jammer, maar gelukkig valt het op te lossen. Door een borstelbaan te plaatsen in de afdaling en een lopende band te implementeren bij de helling naar boven, wordt het makkelijker om de fiets neer te zetten”, aldus Moens.