Eigenzinnig, rauw (of puur, misschien een beter woord), urban. De schoonheid in het onaanzienlijke. Termen die, als het verkocht moet worden, al snel gekoppeld worden aan het werk een straatfotograaf. Maar Enschedeër Hessel Bosch geeft ze inhoud, en dat scheelt. Eind mei verschijnt een collage van zijn vrije werk.
Een prachtige collage is het, idem uitgevoerd. Het moet gezegd. In de promotie van dat overzichtswerk wordt één kwalificatie gebruikt die niet klopt: Bosch zou in zijn werk alleen de regel hanteren dat er geen regels zijn. Het is maar hoe je het bekijkt.
Bosch is strikter dan je denkt (en dan hij oogt). Hij kijkt en legt vast wat hij ziet. Geen ensceneringen of lampen, geen nabewerking, er wordt niets gecropt. “Ik verhoog het contrast een beetje, doe iets aan de belichting, maar dat is het. Ik kàn helemaal niet photoshoppen.” Het ademt de tijd waarin fotografie een analoge aangelegenheid was. Een Hasselblad met vaste lenzen, een filmrolletje, rommelen met vergroters, licht en donker in een doka.
Fotograferen is kijken, voor Bosch. Licht vangen. Onopvallend, als het even kan. Het liefst in achterafstraatjes, in verlaten gebouwen waar het verf van de muren bladdert. Mensen met oude of toch op z’n minste doorleefde koppen. “Ik mag graag een barstje zien.” Dat wat hij tegen het lijf loopt, de toevallige ontmoeting.
Bosch zit op een terrasje, vertelt hij in 1Twente Vandaag. Er komt een oude racefiets voorbij. Een vent erop met een petje achterstevoren op zijn hoofd. Een getatoeëerde kop. En een mond vol blik, blijkt als hij grijnst.
De fotograaf in Bosch springt op, rent de vent achterna. “Stop!” Maakt een afspraak voor een fotoshoot.
Bosch’ boek draagt de simpele titel ‘Hessel’. Sjiek uitgestanst in een dik omslagm dat dan weer wel. Er zijn, behoudens een voorwoord, enkel foto’s in opgenomen. De verhalen erachter, die op zich de moeite zijn, ontbreken. Of dat jammer is, mag de lezer-kijker zelf bepalen.
De fotograaf zegt erover wat je van een fotograaf kunt verwachten: “Een foto spreekt meer dan duizend woorden.”
Geboren in 1946. Beoogd opvolger van de drukkerij van zijn vader, tot een kennis hem besmette met het virus van de fotografie. Hij was twintig. Werd broodfotograaf (huwelijksreportages, ergens tussen de twee- en drieduizend), zette ergens onderweg een tattoo van een Leica op zijn arm, en won een trits aan prijzen. Nu gepensioneerd. Met nog maar één opdrachtgever: Hessel Bosch zelf.
Hessel
Hessel Bosch, fotografie
192 pagina's, 24 x 34 cm
voorbestelling 55 euro (winkelprijs 65 euro)
uitgeverij Komma, mei 2023