Lekker ongegeneerd binnen gluren in andermans huis. Online gaat dat heel makkelijk via verschillende huizensites. En blijkbaar doen Nederlanders dat maar wat graag: het populaire Funda werd vorig jaar maar liefst 840 miljoen keer bezocht. Enschedëer Korné Pot speelt daar handig op in. Op zijn TikTok account 'Libero Aankoop' geeft hij niet alleen tips aan serieuze huizenzoekers, maar behandelt hij ook, vaak op hilarische wijze, opvallende advertenties op Funda.
Het blijkt een groot succes: sommige van zijn video's gaan richting een miljoen views op TikTok en daar komen op Instagram nog zo'n 600.000 kijkers bij. Inmiddels wordt hij zelfs herkend op straat.
Hoe dat succes te verklaren? Korné denkt dat het voor veel mensen een guilty pleasure is om binnen te kijken in andermans huis. Hij probeert er in zijn video's vaak een opvallend detail uit te pikken. Zo is er zijn TikTok-filmpje met de doorzichtige alpaca. Een foto bij een Funda-advertentie waarop een alpaca te zien is die deels doorschijnt. Niet veel meer dan drie verschillende foto's die in elkaar zijn gevoegd, maar wel met een opmerkelijk resultaat. En voor Korné een mooie teaser in zijn video. Dieren doen het sowieso goed, merkt Korné. Net als foute slaapkamerteksten.
De oorsprong van dit TikTok-succes ligt in 2013. Toen al gaf hij als aankoopmakelaar webinars met tips voor het kopen van een woning. Tussen alle uitleg zat een klein blokje met foute Funda foto's. Dat werkte erg goed. Toen een collega-ondernemer liet vallen dat hij het goed deed op TikTok, werd bij Korné het idee voor zijn eigen account geboren.
Inmiddels krijgt hij genoeg advertenties aangereikt waarvan kijkers hopen dat hij er een video aan wijdt. Maar één van de meest gestelde vragen is hoe het er bij hemzelf uitziet binnen. In zijn kantoorpand in Enschede zijn wel een aantal opvallende elementen te vinden. Tijd om er eens doorheen te lopen alsof het één van zijn TikTok-video's is.
Naast het brengen van entertainment, geeft Korné ook nog altijd serieuze tips aan mensen die een woning zoeken. Zo deelt hij trucs die huizensites gebruiken. "Als een woning niet verkocht wordt, wordt hij tijdelijk offline gehaald en komt daarna als nieuw weer online. Dat gebeurt regelmatig met een andere prijs erbij. Mensen denken dat het huis er nog maar een week opstaat en dat de prijs reëel is. Maar het maakt een wereld van verschil of een woning een week of drie maanden online staat."