Verkeer
Stuur appje
Zoek

Solar Team Twente rondt fase één af in aanloop naar de World Solar Challenge in Australië

Solar Boat en Solar Team Twente en Yara van Kerkhof
Op de voorgrond de zonneauto waar het Solar Team Twente de afgelopen editie mee gereden heeft. Op de achtergrond de Solar Boat Twente.
Beeld: Julian Vriend

Met frisse moed trapte het Solar Team Twente vorig jaar het project af om een nieuwe zonneauto te ontwerpen en maken. Nu, een half jaar later, zit de eerste fase erop en kan de blik volledig gefocust zijn om de auto rijdend en wel op 22 juni te presenteren in Hengelo.

Het einddoel voor de zonneauto van het universiteitsteam is de World Solar Challenge in Australië. Hier moet 3000 kilometer afgelegd worden met de wagen. Toen het team in februari begon leek deze opdracht nog ver weg, maar het team kijkt uit naar de volgende fase. “Je merkt nu dat het begint te leven. In het begin ben je veel bezig met leren, maar nu mensen de dingen een beetje begrijpen kunnen we op volle toeren draaien”, aldus accountmanager van het team Hjalmar Lemmers.

Mock-up

De eerste basisvorm van de auto mocht op 10 maart voor het eerst rijden op Vliegveld Twenthe. Hier kon de mock-up, zoals de eerste vorm van de wagen genoemd wordt, voor het eerst bochten oefenen. Nog niet met zonnepanelen en de kenmerkende vormen die de wagen straks krijgt, maar met een motortje en ducttape.

De rit verliep niet zonder slag of stoot. De auto had er in eerste instantie weinig zin in. “Het is teleurstellend als je een error krijgt op je laptop, maar liever hier dan dat het later gebeurt”, zegt technisch manager Tim Woertman. Wel was het een hele eer om als eerste in de auto te mogen rijden. “Na een potje steen-papier-schaar mag ik beginnen. Hoe gaaf is dat!”, lacht engineer Sven Termaat.

Mallenfase

Op feestelijke wijze werd op 10 maart het schaalmodel van de nieuwe zonneauto RED X gepresenteerd. Twee weken na die opening rondde het zonneteam de mallenfase af bij de Koninklijke NLR in Marknesse en Stork Thermeq in Hengelo. Tijdens deze fase werd een mal gemaakt waar de buitenkant van de zonneauto in gegoten kan worden. Dit gebeurt bij Fokker in Papendrecht.

“Dan neemt de liefhebber in ons het soms over”

Het team krijgt hulp van oudleden. Die zijn vanaf het eerste moment dat de teamleden hun rode Solar Team-polo aantrokken nog aanwezig om de nieuwe teamleden wegwijs te maken. “Het is handig om ze erbij te hebben. Soms maken wij een fout die zij al eerder hebben gemaakt. Als ze er niet bij zijn, kost ons dat uren aan werk”, meldt hoofdengineer Jessica Bos. “De dagen die wij hier maken in de Storkfabriek in Hengelo zijn bijzonder lang. Ook omdat we zoveel dingen willen doen. Dan neemt de liefhebber in ons het soms over, haha.”

Solar Boat vs Solar Team vs Olympiër

Traditioneel is de afsluiting van de eerste fase de race van het team van de zonneauto tegen de collega’s van Solar Boat Twente. Dit jaar kreeg deze ontmoeting nog meer kleur. Er werd een derde kandidaat voor de race gevonden en wel in de vorm van shorttrackster Yara van Kerkhof. Zij nam het op haar racefiets op tegen de zonneteams van de UT.

Aan de Kanaaldijk in Hengelo werd op 20 april de race gehouden tussen alle deelnemers. Helaas begaf de zonneauto het, waardoor de race ernstig werd vertraagd. Toen eenmaal de benodigde aanpassingen gedaan waren, kon de race later in de middag beginnen. "Voor ons zijn dit soort dagen een soort van uitjes. Een middagje niksen. Daarbij halen we met deze testen ook veel gegevens op", aldus eventmanager Daan van Haren. De auto moet eind mei volledig functioneel zijn. In juni heeft de grote presentatie plaats in de indrukwekkende Hal 43, een voormalige hal van machinefabriek Stork in Hengelo

Het Solar Team Solar Boat en Yara van Kerkhof bij de start van de race in Hengelo
Beeld: Julian Vriend
De onthulling van de tiende Twentse solarauto: de Red X
Lees ook
De nieuwste Twentse zonneauto Red X is volgens het Solarteam de allerbeste
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.