Met de slogan ‘365 Tage Urlaub in Enschede’ starten de marketeers van Enschede Promotie een nieuwe campagne om Duitsers naar de stad te lokken. De belofte daarbij is dat er elke dag in het jaar leuke activiteiten te doen zijn in de grensstad en dat de Nederlandse cultuur het vakantiegevoel voor de oosterburen compleet maakt. Op vliegveld Münster/Osnabrück wordt reizigers gekscherend verteld dat Enschede ook een heel ontspannen bestemming is: veel dichterbij – en dus zonder koffer te bezoeken.
De timing is niet toevallig. Komende maand zijn er veel Duitse feestdagen, waardoor veel winkels daar gesloten zijn. “Veel mensen gaan daarom op zoek naar alternatieven”, weten de citymarketeers van Enschede.
De stad aan de grens is door de ligging een goede optie voor de Duitse vakantieganger. In de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, dichtbij Enschede, is daarom in verschillende steden reclame te zien. Net als in treinen van de Deutsche Bahn en rond stations in Bielefeld, Dortmund en Essen. Ook online en op de radio wordt Enschede neergezet als ‘Erlebnisstadt’ die een bezoek van een dagje of weekendje waard is.
Die vraag stelden de stadsmarketeers eind 2022 aan Duitse bezoekers. “Uit de 665 reacties bleek dat de meest voorkomende redenen de markt (27%), eten en drinken (26%) en winkelen (24%) zijn.”
Het is het tiende jaar dat het Enschedese geluid in Duitsland klinkt. “Duitse bezoekers zijn een belangrijke economische factor voor de stad”, legt Enschede Promotie uit. “Daarom voeren we elk jaar campagne met het doel meer bezoekers te trekken die langer verblijven en meer besteden.”