Hengelo gaat samen met Rijkswaterstaat onderhoud uitvoeren op de bodem van de Petroleumhaven. Beide partijen zijn tot een samenwerkingsovereenkomst gekomen. Er wordt slib van de bodem verwijderd en verder onderhoud uitgevoerd op de bodem, waardoor er in de toekomst grotere schepen kunnen keren.
De ingreep moet ervoor zorgen dat de haven begaanbaar blijft in de toekomst. Door erosie zijn er op bepaalde plekken kuilen ontstaan en op andere plekken zijn juist ondiepe plekken ontstaan. Dat allemaal door het vele keren van schepen.
Er worden maatregelen genomen om te voorkomen dat de bodem dichtslibt en er worden damwanden geplaatst. Ook de vaargeul moet op deze manier beter begaanbaar blijven in de toekomst. Rijkswaterstaat wil over de gehele lengte de vaargeul van het kanaal verdiepen. In de toekomst kunnen dan grotere schepen in de Hengelose haven terecht.
Eerder zorgden droge zomers voor problemen op het kanaal. Door het lage waterpeil konden schepen niet maximaal beladen worden, omdat ze dan het risico liepen om te stranden.
De werkzaamheden passen in de plannen van het Rijk om het Twentekanaal op te waarderen. In totaal is Rijkswaterstaat bezig met het verdiepen van ruim 39 kilometer aan kanaal. Naar verwachting wordt dit project in de zomer afgerond.
Door de aanpassing van de Petroleumhaven kunnen straks schepen van een grotere categorie draaien. Er is niet genoeg ruimte voor een zogenaamde zwaaikom. Dat is een verbreding waar schepen in één keer kunnen draaien. In de Petroleumhaven is er echter wel genoeg ruimte om te draaien middels meerdere keren insteken. De werkzaamheden gaan zo'n 2,3 miljoen euro kosten.
Het vervoer via binnenvaart wordt in de toekomst steeds belangrijker, omdat het minder schadelijk is voor het milieu dan vervoer met vrachtwagens. Met één binnenvaartschip kun je meer lading vervoeren dan met een vrachtwagen, waardoor het in verhouding energiezuiniger is.
In 2021 werd er ruim 369 miljoen ton aan goederen vervoerd over het water. Ook het vervoer via goederentreinen gaat een prominentere rol spelen in de toekomst. Dit wordt de zogenaamde 'modal-shift' genoemd.
De Hengelose haven is dan ook een belangrijk knooppunt in het goederenvervoer. Combi Terminal Twente (CTT) behoort tot één van de grootste inlandse containerterminals van Nederland. Jaarlijks worden er zo'n 85 duizend containers over het Twentekanaal vervoerd. Volgens het Twentse havenbedrijf scheelt dat 900 vrachtwagens per dag.