Een groot deel van Enschede, waaronder de binnenstad, is op dit moment te gevoelig voor grote stroomstoringen. Bovendien moet de capaciteit van het hoogspanningsnetwerk worden uitgebreid vanwege een grotere elektriciteitsbehoefte door de energietransitie. Daarom wil netbeheerder TenneT een nieuwe hoogspanningskabel aanleggen, dwars door de stad.
Het gaat om een kabel die getrokken wordt tussen de hoogspanningsstations aan de Van Heekstraat (Twekkelerveld) en de Vechtstraat (bij Deppenbroek en Roombeek). Al met al een afstand van zo'n 3,4 kilometer. De 110 kV-kabel komt over het algemeen onder wegen te liggen, op 12 tot 15 meter diepte.
De binnenstad van Enschede en het noordelijke deel van de stad krijgen hun elektriciteit van het verdeelstation aan de Vechtstraat. Vanaf dit hoogspanningsstation lopen er al twee ondergrondse kabels naar respectievelijk de stations in Twekkelerveld en Wesselerbrink.
Als er onderhoud aan één van deze kabelverbindingen wordt uitgevoerd en er treedt een storing op de andere verbinding op, komt een groot deel van Enschede zonder stroom te zitten. Om de leveringszekerheid te garanderen wordt er dus een extra kabel aangelegd. Ook is de kabel nodig met oog op toenemende vraag naar elektriciteit.
Er wordt geprobeerd zo min mogelijk wegopbrekingen uit te voeren bij de aanleg van de hoogspanningskabel. Dat wordt gedaan door middel van gestuurde ondergrondse boringen. Op een aantal plekken zal toch een gat gegraven moeten worden.
Lees verder onder de afbeelding
Rondom hoogspanningskabels en eventuele gezondheidseffecten door elektromagnetische velden is altijd veel te doen geweest. Voor mensen die vlak onder hoogspanningslijnen van elektriciteitsmasten wonen, is er zelfs een landelijke uitkoopregeling. De nieuwe ondergrondse kabel voldoet volgens het college aan het voorzorgsbeginsel, dat de magneetveldsterkte bij woningen, scholen en kinderopvangplaatsen niet hoger is dan 0,4 microtesla.
Er is al jaren gesproken over de aanleg van de ondergrondse kabel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er een 'supergeleidende' kabel zou worden aangelegd, met meer transportcapaciteit zonder magnetisch veld, maar dat werd te duur. Het bestemmingsplan van de route ligt de komende weken ter inzage.