Verkeer
Stuur appje
Zoek

'Groenste Mobiliteitsplan ooit' is volgens lokaal en links Hengelo nog niet groen genoeg

230518 mobiliteit hengelo 1 TWENTE ARJEN WAANDERS
In de wijken gaat maximumsnelheid omlaag naar 30 kilometer per uur. Deze aanwonende van de Breemarsweg nam hier eerder al een voorschot op.
Beeld: 1Twente / Arjen Waanders

De Hengelose gemeenteraad heeft woensdag unaniem ingestemd met het Mobiliteitsplan 2040. Twee amendementen haalden het bij lange na niet: eentje van GroenLinks en SP vroeg om te stoppen met onderzoeken naar de noodzaak van een doortrekking van de Laan van Driene en een amendement van GroenLinks, SP, Hengelose Burgers, ChristenUnie en Pro Hengelo wilde meer aandacht voor de fietser in het plan.

Fietser op één

Wethouder Steen feliciteerde de raad na de stemming met het plan, waarin de maximumsnelheid in alle woonwijken omlaag gaat naar 30 km/uur, de verkeerslichten vriendelijker worden voor fietsers en voetgangers en er strakkere regels komen voor deelscooters en -fietsen.

De kritiek van vijf partijen dat de fietser op plek één moet worden gezet, wuift ze weg: "Dit plan is al het meest fietsvriendelijke van Hengelo ooit. Altijd voorrang geven aan de fiets kan niet, onder meer omdat auto's dan te veel stilstaan en niets is ongezonder dan de uitlaatgassen van auto's in de file."

“We moeten auto's absoluut niet weren uit de stad, want mensen die met de auto komen shoppen, besteden duidelijk meer.”

'Armere Hengeloër en ondernemer niet vergeten'

Ze geeft de indieners van deze wijziging wel een pluim: "De geest van dit amendement sluit juist goed aan bij dit plan en de nota Fiets die binnenkort volgt." CDA-raadslid Ron Wesseling zit op de lijn van zijn wethouder met de opmerking: "We moeten auto's absoluut niet weren uit de stad, want mensen die met de auto komen shoppen, besteden duidelijk meer. Ook dat is belangrijk voor onze stad." Seviye van Wier van Lokaal Hengelo laat eenzelfde geluid horen: "Vergeet de ondernemers niet in dit plan."

Lokaal Hengelo trekt de toekomstvisie, waarop het plan is gebaseerd, ook in twijfel. "Hengelo wil naar de 100.000 inwoners, terwijl de prognoses nergens wijzen op groei. Laten we in elk geval niet de armere Hengeloërs vergeten. Zij moeten te allen tijde gebruik kunnen blijven maken van het openbaar vervoer", aldus Van Wier. Ook BurgerBelangen vindt dat het openbaar vervoer betaalbaar moet blijven. Geert Wieffer: "Als een gezin met twee kinderen uit Hengelo-Noord een retourtje binnenstad wil kopen, kost ze dat 15 euro. Kan dat niet goedkoper?"

Wethouder Steen schudt haar hoofd: "Helaas heeft de gemeente daarop geen rechtstreekse invloed. De provincie verleent de concessies aan de vervoerders en op basis daarvan worden de prijzen bepaald."

20221125 mobiliteitsplan 1 GEMEENTE HENGELO
Lees ook
Mobiliteitsplan Hengelo: In alle wijken maximaal 30 km per uur en strakke regels voor deelscooters

Verlengde Laan van Driene

Het mogelijk doortrekken van de Laan van Driene blijft een pijnpunt voor de SP en GroenLinks. In het plan staat beschreven dat doortrekking van deze weg nadrukkelijk weer in beeld komt als het verkeer in Hengelo ondanks alle verbeteringen blijft vastlopen. SP en GroenLinks vinden aanleg van een dergelijke weg te ingrijpend voor de natuur en omwonenden: "Daarbij belet de hoge stikstofdepositie waarschijnlijk een eventuele aanleg, dus waarom een dergelijk onderzoek doorzetten?" De wethouder geeft aan dat niet de doortrekking van de Laan van Driene wordt onderzocht, maar de totale bereikbaarheid van het oostelijke deel van de stad: "Het probleem is er nu al en wordt in de toekomst alleen maar groter."

Hein Moens fietsersbond Vereijken Chris
Lees ook
Zo wordt Hengelo een toegankelijke fietsstad: 'Paaltjes weg en een snelheidsverlaging'
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.