Almelo wil werk maken van de ontwikkeling van Westerdok. In het gebied achter de jachthaven is sprake van toenemende leegstand, terwijl het college zelf kansen ziet voor de bouw van 300 tot 500 nieuwe woningen. Nu de rechtbank het huidige pand gaat verlaten, biedt dat volgens B&W alleen maar meer kansen.
Het begrip ‘Spoorzone’ is de afgelopen jaren een hippe term geworden bij het openbaar bestuur van Nederlandse steden. Het Rijk stuurt namelijk aan op de doorontwikkeling van deze (groot)stedelijke gebieden als de woon- en werkgebieden van de toekomst en stelt daarvoor extra subsidies beschikbaar. Lees: er gaan vele miljoenen naar steden die beloven om hun spoorzone eens flink aan te pakken. Daarom sloegen Enschede en Hengelo met het project SHE al de handen ineen, maar blijft ook Almelo niet achter.
De spoorzone van Almelo omvat grofweg drie ontwikkelgebieden voor de toekomst. Allereerst is er Achter de Molen, het gelijknamige bedrijventerrein in de wijk Nieuwstraat-kwartier. Daarnaast is het de bedoeling dat Kerkelanden, de buurt ten westen van het Centraal Station, een make-over krijgt. Ten slotte is er het gebied Westerdok, waartoe ook het station wordt meegerekend.
Westerdok is volgens het Almelose college een ‘ongeslepen diamant’. Het is een mengelmoes van bedrijven, woningen en voorzieningen zoals de brandweerkazerne, de rechtbank en de jachthaven. Een erfenis van de rijke historie – vroeger stond hier het fabriekscomplex van de Koninklijke Nijverdal ten Cate – waar nu sprake is van toenemende leegstand.
Het college ziet grote kansen voor Westerdok. Zeker nu het huidige gebouw van de rechtbank in 2025 vrijkomt (er komt een nieuwe rechtbank tegenover het station) biedt dat mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling. Of, zoals B&W het omschrijven: ‘een groene, verkeersluwe, stedelijke, woon-, werk- en leefomgeving die lokaal en regionaal onderscheidend is.’
Dat de gemeente Almelo al druk bezig is met het verwerven van grondposities in het gebied Westerdok, blijkt uit de beoogde aankoop van het zogenoemde Scheepsvaarthuis. Op 30 mei stemt de gemeenteraad over de aankoop van het pand aan de Haven Noordzijde, voor een bedrag van ruim 1 miljoen euro. Het college van B&W ziet dit als een strategische aankoop, omdat de gemeente ook eigenaar is van het naastgelegen voormalige kantoor van de Regionale Medische Dienst (RMD).
De inschatting is dat er 300 tot 500 nieuwe woningen gebouwd kunnen worden in het gebied dat grofweg wordt omsloten door de aftakking van het kanaal Almelo-Nordhorn en de Brugstraat. Zowel de gemeente als diverse marktpartijen hebben al gronden in het gebied. Het is de bedoeling dat bestaande gebouwen en bedrijven, zoals Westerdok Dimence, de brandweerkazerne, de Welkoop en Forza Gym, worden ingepast in de nieuwbouw.
Maar zo veel kansen als het college ziet, zo veel risico’s zijn er ook. Hoe meer grondeigenaren, hoe meer belangen en afhankelijkheid. De gemeente wil kijken of en hoe het aantal grondeigenaren in Westerdok kan worden teruggebracht. Ook bij de financiële haalbaarheid van eventuele plannen zijn ondanks subsidies (via het landelijke potje Woningimpuls is al eens 4,5 miljoen voor de spoorzone ontvangen) vraagtekens te zetten. En dat is nog los van de eventuele gevolgen van het stikstofbeleid of een economische recessie.
Toch wil het Almelose college haast maken met de ontwikkeling van Westerdok. Hoewel de toekomstvisie voor de totale spoorzone (inclusief Kerkelanden en Achter de Molen) pas in het najaar door de gemeenteraad wordt besproken, wil de gemeente alvast aan de slag met het ontwerp van Westerdok. Alleen voor de ontwerpfase wordt binnenkort aan de gemeenteraad een bedrag van 2,7 miljoen euro gevraagd.