Factor Twee is een zorgorganisatie in Hengelo, die leerwerkplekken aanbiedt aan jongeren en jongvolwassenen in Twente die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Doel is om ze vaardigheden op te laten doen, die uiteindelijk kunnen leiden tot het vinden van onbetaald of betaald werk met ondersteuning.
Studio Jellyfisch, de Sneakerfactory en de LegoLoods zijn drie eigentijdse projecten, die allemaal vallen onder de paraplu van Factor Twee. "Je moet het eigenlijk zien als kleine fabriekjes waar je alle facetten van een normale werkgever ook hebt, behalve de werkdruk", zegt Fransz van Kesteren, re-integratie- en jobcoach. Hij heeft de dagelijkse leiding bij Factor Twee en vertelt over de verschillende projecten van de organisatie.
Studio Jellyfisch is een creatieve werkplaats waar van oude materialen en producten nieuwe spullen worden gemaakt. "We doen daar alles wat met creativiteit te maken heeft, waaronder kledingbedrukking, objectbedrukking of houtbranden."
Bij de Sneakerfabriek worden geen nieuwe schoenen gemaakt. Klanten kunnen hun sneakers brengen om ze weer op te lappen. "Stel je bent naar een feest geweest en je sneakers zijn niet meer wit, maar bruin. Wij brengen de schoenen dan weer in de oude staat."
In opdracht worden sneakers ook gerestyled of gerepareerd, bijvoorbeeld door het plaatsen van een nieuwe schoenzool.
Rick Venus is werkbegeleider bij de Sneakerfabriek. Hij vertelt over de basisvaardigheden die jongeren worden bijgebracht op gebied van arbeid: "Dan moet je denken aan op tijd komen, werken aan je fijne motoriek of contact leggen met klanten."
Venus is een echte sneakerfanaat en heeft zelf een flinke verzameling. "Wat ik het leukste vindt, is dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken, waarbij ik ook nog eens mensen help. Voor mij is dat de kers op de taart."
In de LegoLoods worden legopakketten opnieuw samengesteld en opgebouwd uit oude gerecyclede legoblokjes. “We zoeken de blokjes uit, wat we dan sorteren en samenstellen tot pakketjes. Die gaan daarna in de verkoop", zegt Shivani Bachoe, die ook werkbegeleider is.
De pakketten worden verkocht tegen relatief lage prijzen aan mensen die iets minder te besteden hebben, want nieuwe lego is vaak duur en niet voor iedereen te betalen. Het is de bedoeling dat iemand via een leerwerkplek bij Factor Twee de eigen talenten en mogelijkheden ontdekt en ontwikkelt.
Bachoe: “Het leukste vind ik de mensen begeleiden, soms zie je dat mensen vastlopen bij het uitzoeken, wij helpen ze dan daarbij."