Een hogesnelheidslijn moet Amsterdam met Berlijn verbinden, met Enschede als één van de twee tussenstops. Voorstanders van een hogesnelheidsspoor of high-speed rail (HSR) zijn een Europees burgerinitiatief gestart om dit voor elkaar te krijgen. Als dit allemaal doorgaat zou je volgens de initiatiefnemers vanaf Enschede in 50 minuten naar Amsterdam kunnen reizen en binnen twee uur naar Berlijn. Is dat haalbaar?
Het is een gigantische onderneming, maar volgens de Stichting High-Speed Rail Nederland ook een realistische. Hogesnelheidslijnen worden steeds vaker gezien als alternatief voor vliegen over middellange afstanden. "Er is al subsidie verstrekt voor een traject tussen Napels en Calabrië", zegt stichtingvoorzitter Rogier Vergouwen tegen RTV Oost. "Er wordt gebouwd aan een tunnel voor een HSR tussen Hamburg en Kopenhagen, ook gesubsidieerd."
Volgens Vergouwen is het nu tijd om de hoofdsteden van Duitsland en Nederland met elkaar te verbinden. "Eigenlijk is het vreemd dat het er nog niet is. Duitsland is onze grootste handelspartner, bovendien ligt er al een HSR tussen Hannover en Berlijn."
Kortom: trekt het spoor door naar Amsterdam, bepleit de stichting. Enschede is daarbij volgens Vergouwen de meest logische tussenstop. "De trein rijdt met hoge snelheid, dus je wil ongeveer om de tweehonderd kilometer stoppen. Tussen Berlijn en Amsterdam zijn Hannover en Enschede de logische tussenstops. Dat is eigenlijk een no-brainer."
De grote vraag is in hoeverre een tussenstop in Enschede mogelijk is. Er is maar één manier om het station vanuit Duitsland het centraal station binnen te rijden en dat is via Gronau. De komende jaren wordt hier nog hard gewerkt aan de elektrificatie van de spoorverbinding tussen beide grenssteden en dat is vanwege de beperkte fysieke ruimte op sommige plekken al een opgave. De huidige 'Berlijntrein' stopt bovendien al in Hengelo, dat lijkt een logischere keuze.
1Twente heeft geprobeerd deze vraag voor te leggen aan de initiatiefnemers, maar nog geen antwoord ontvangen. In een publicatie op LinkedIn antwoordt initiatiefnemer Vergouwen op een zelfde vraag dat 'de economische impuls meer impact heeft bij steden boven de 100.000 inwoners'.
En omdat sowieso een nieuw hsl-spoor moet worden aangelegd ligt Enschede volgens hem meer voor de hand. 'Overigens zijn deze steden praktisch aan elkaar vastgegroeid, dus het belangrijkste voor deze regio is dát er een station voor de snelle verbinding naar Amsterdam en Berlijn komt.'
In de Europese Unie is al langere tijd veel kritiek op de lappendeken van hogesnelheidslijnen. De Stichting High-Speed Rail wil daar een einde aan maken. Onlangs sprak Rogier Vergouwen tot het Europees Parlement. Hij pleit voor een een hogesnelheidsspoor tussen in ieder geval alle Europese hoofdsteden. Om het onderwerp beter op de agenda te krijgen is de stichting een Europees burgerinitiatief gestart.
Voorstanders hebben een jaar de tijd om een miljoen handtekeningen te verzamelen. "Dat zijn er veel, maar alle EU-burgers kunnen tekenen", zegt Vergouwen tegen RTV Oost. "Ik merk ook dat er door iedereen enorm enthousiast op wordt gereageerd, met name door jongeren." Bij voldoende handtekeningen moet de Europese Commissie in actie. "Die kunnen met landen om tafel gaan om te onderzoeken hoe ze dat kunnen organiseren."