Een eigen wereld maken voor planten en zorgen dat ze overleven. Voor groep zeven van basisschool Paulus in Enschede stond er afgelopen weken een bijzonder project op de planning. De leerlingen kregen de zorg voor verschillende soorten (fysieke) planten en moesten die laten overleven in een zelfgemaakte (digitale) wereld. De planten in dit 'asiel' geven zelf aan wat ze nodig hebben via een app-gesprek. En dat werkt als volgt.
Elk groepje in de klas krijgt een eigen plant, met daarbij een QR-code. Als een leerling die scant om voor te doen hoe het werkt, krijgt hij plots een appje. Van de plant. "Ik wil je wat over mijzelf vertellen", leest de jongen het bericht voor. "Ik ben een Monstera Monkey. Grappige naam, hè."
De plant geeft vervolgens aan wat die nodig heeft en hoe zijn wereld eruit moet zien om te overleven. De leerlingen werken de ideale wereld voor hun plant uit. Eerst op papier en vervolgens in een virtueel 3D-programma op de computer. Aan het einde kunnen de kinderen met VR-brillen hun zelfgemaakte wereld zien, met daarin hun eigen plant. Zo kunnen ze zien of de wereld goed is geweest voor hun groene vriend.
Want dát is de bedoeling van het project: leerlingen leren om met respect om te gaan met hun omgeving. Volgens juf Marloes Venema is dat goed gelukt. "De leerlingen behandelen de planten als mensen. Ze willen echt graag voor de planten zorgen."
Het speelse aspect brengt ook andere voordelen mee. "De leerlingen zeggen dat ze eigenlijk niets leren, maar dat is toch wel echt zo, dat is toch wel één van de mooiste dingen van dit project."
Basisschool Paulus bedacht het project overigens niet zelf. Het is afkomstig van Enschedese galerie Tetem. Begeleider Marlies van Grootel van die kunstinstelling is blij om het resultaat te zien. "In de werelden zie ik dat de planten er echt goed uitzien, maar ook hoe creatief de kinderen geweest zijn."
Het is de eerste keer dat het plantenasiel-project van Tetem wordt ingezet. "Echt geweldig om te zien hoe fanatiek de leerlingen hiermee bezig zijn", zegt Van Grootel. "Als ik nu om mij heen kijk en de leerlingen zo blij zie met een VR-bril op, weet ik zeker dat het is geslaagd."