ENTER – Op de Enterse Waarf werken vrijwilligers volop aan een nieuwe zomp. Ze zijn bezig met een ambachtelijk huzarenstukje: de twaalf meter lange mast.
Het nu nog vierkante meterslange stuk hout moet handmatig rond geschaafd worden, in verschillende diktes. Het hout van de mast komt uit Noord-Duitsland. "Douglashout. Hoe noordelijker die bomen staan, hoe langzamer ze groeien en hoe beter dat is voor de kwaliteit van het hout", zegt scheepsbouwmeester Tonnie Kerkhof. De zomp zelf wordt gebouwd van eikenhout, afkomstig uit Denemarken. "We zoeken daarvoor lange bomen van vijftien meter, met zo min mogelijk noesten. Hoe minder noesten, hoe makkelijker het hout te buigen is."
Het is de vijfde zomp die door de Enterse botenmakers gebouwd wordt. Deze boot wordt gebouwd voor de eigen regionale stichting Enterse Zomp.
De stichting heeft drie boten in beheer, die de Regge bevaren. Ze liggen in Enter, Hellendoorn en Rijssen. De zomp die nu gebouwd wordt dient ter vervanging van de Regt door Zee, de zomp in Rijssen. Deze oude zomp wordt nog aangedreven door een dieselmotor, de nieuwe wordt volledig elektrisch. "Het werk schiet mooi op, technisch moet er nog wel wat gebeuren", aldus Kerkhof. De verwachting is dat de boot niet eerder dan eind augustus op de Regge vaart.