In een brief stelde het bestuur van Stichting Glasrijk Tubbergen belanghebbenden op de hoogte van het besluit dat het bestuur niet verder wil en kan met het organiseren van dit omvangrijke evenement. “Het huidige bestuur heeft aangegeven dat het dit jaar de kar niet gaat trekken. Het huidige financiële plaatje is niet voldoende is om het te kunnen organiseren zoals we het moeten en willen doen”, zegt Edward Willems, voorzitter van stichting Glasrijk Tubbergen. “Het is een dusdanig groot evenement geworden, dat het niet meer te doen is met alleen maar vrijwilligers. Om zo’n evenement te organiseren is een stuk professionaliteit nodig.”
Niet definitief geschrapt
Dat wil niet zeggen dat het evenement definitief niet doorgaat. Willems hoopt dat gemeente Tubbergen en ondernemersverenigingen voor het (financiële) draagvlak zorgen om Glasrijk als beeldbepalend evenement door te laten gaan. Willems denkt dat er tegen de zestig- tot zeventigduizend euro nodig is om een professionele organisatie voor het evenement neer te kunnen zetten.
Veel begrip
Glasrijk Tubbergen is een publiekstrekker. “Het is een goed evenement voor de hele gemeente Tubbergen”, aldus Willems. “Ondernemers, horeca en campings profiteren hiervan. Ondernemers vinden het jammer dat het bestuur stopt, maar hebben wel begrip voor deze keuze. Op zich willen ze zo door. Alleen moeten er dan wel een paar mensen opstaan die er energie in kunnen en willen steken. Of er moet een betaalde kracht komen.”
Opties openhouden
Binnen de ondernemersverenigingen wordt naar een oplossing gezocht, en ook de gemeente is ermee bezig. “Ik heb begrepen dat de wethouder nog een aantal opties nader wil bekijken, en de gemeenteraad hebben we aangesproken voor het financiële plaatje.”
Willems wil voorlopig alle opties open houden. “Maar hoe dichter je bij oktober komt, hoe moeilijker het wordt”, benadrukt hij.