Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo
Nieuws
Wierden

KIJK TERUG: Ouderen leren betalen met smartphone en tablet: 'Je kunt niet zonder het internet'

22022023 Wierden internetbankieren
Deelnemer tijdens cursus internetbankieren
Beeld: Twente FM

WIERDEN - “Ik ben bang dat ik mensen of instanties niet meer kan betalen”, zegt Johan, die meedoet aan een cursus internetbankieren. Een op de zes mensen heeft hulp nodig bij online betalingen, meldt De Nederlandsche Bank (DNB). De DNB maakt zich zorgen over de naar schatting 2,6 miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met online betalen en andere digitale bankzaken.Doelgroep


Niet veilig

“Mensen denken dat internetbankieren niet veilig is. Zij zien via verschillende televisieprogramma’s hoe online betalen mis kan gaan, bijvoorbeeld door oplichting. Hier worden mensen bang van”, aldus cursusleidster Alice Zandbergen. De cursusleidster leert deelnemers hoe zij de online bankieren app kunnen downloaden en hoe deze werkt.

Van de zeven aanwezigen maken alle deelnemers nog gebruik van overschrijvingen door middel van papier. “Ik vul een overschrijfkaart in en dat had van mij wel door mogen gaan”, vertelt deelneemster Jacqueline. Deze kaarten moeten op de post of naar de bank worden gebracht. Dat kan veel sneller en veiliger, vindt Zandbergen. “Internetbankieren is veel makkelijker dan de ouderwetse manier. Het kan vanuit huis en ouderen hebben inzicht in hun bankzaken.”

De deelnemers Jacqeline en Johan zien dit wel zitten na het volgen van de cursus. Jacqeline gaat elke ochtend een halfuur oefenen: “Ik wil niet structureel om hulp moeten vragen, dus ik ga er wel mee aan de slag.”

Het zijn voornamelijk mensen op leeftijd die de cursus bijwonen, maar volgens DNB is de groep die moeite heeft met online bankieren heel divers. Het gaat om mensen met een fysieke of verstandelijke beperking, zonder internet of digitaal apparaat, die niet in Nederland zijn geboren, en die laaggeletterd zijn.



“Deze cursussen worden wel aangeboden, maar nog te weinig en deze bereiken een groot deel van de doelgroep niet”, aldus Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentbond.

“Stel dat de cursus in Wierden gegeven wordt en je woont in Enschede, dan is dit al te ver. Daarom pleiten wij ook voor een landelijk dekkend netwerk. Enerzijds wil je dat mensen geholpen worden en het zelf kunnen, maar je wil ook dat mensen om hulp kunnen vragen.”

Als voorbeeld noemt Donat het bankloket. Veel van deze loketten zijn afgelopen jaren gesloten. Dit moet volgens de woordvoerder op een andere manier worden ingevuld. “De banken moeten met gemeenten en bibliotheken in gesprek gaan hoe zij dit kunnen faciliteren. Lange tijd werd er gedacht dat het probleem wel zou verdwijnen, omdat het ouderen zijn en zij er over een tijd niet meer zijn. Maar de groep die moeite heeft met online bankieren wordt alleen maar groter.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.