Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Vanaf nu begrijpelijke tekst uit stadhuis Oldenzaal

46 welman
Burgemeester Welman.
Beeld: Twente FM

OLDENZAAL - Klare taal en duidelijke tekst. Inwoners van de gemeente Oldenzaal krijgen vanuit het gemeentehuis alleen nog brieven waarin het ambtelijk jargon vervangen is door begrijpelijk Nederlands. Tenminste, dat is het doel van de Direct Duidelijk-deal, die burgemeester Patrick Welman deze week ondertekende.


“We merken dat niet iedereen altijd begrijpt wat wij opschrijven”, vertelt Welman daarover in het radioprogramma van Twente Wordt Wakker van Twente FM. “Ook omdat we vaak in brieven die we naar mensen toesturen allerlei juridische teksten moeten gebruiken, althans, dat is altijd de veronderstelling geweest. Om het voor de lezer makkelijker te maken moeten we gewoon andere taal gebruiken.”

De tekst moet niet onbegrijpelijk moeilijk zijn, maar ook niet te kinderlijk geschreven zijn. Volgens Welman zijn er allerlei tussenwegen mogelijk om duidelijke taal te schrijven, zonder dat het te ingewikkeld of te kinderlijk wordt.
De burgmeester kent het verhaal dat nogal wat volwassenen naar het Jeugdjournaal kijken. “Ik wil niet zeggen dat we daar naar toe moeten,maar we kunnen teksten echt wel wat anders opschrijven zodat het voor mensen makkelijker te begrijpen is wat we ermee bedoelen.”

De Direct Duidelijk-deal, waar de gemeente Oldenzaal nu aan mee doet, is een landelijke actie.
Het idee om teksten begrijpelijker te maken speelde al langer in het Oldenzaals stadhuis. “Soms hadden we een tekst opgeschreven, waarvan we dachten dat die simpeler moest kunnen. Kan die zin niet veel korter, zodat ie makkelijker te begrijpen is? En moeten we nu echt overal vaktaal of juridische teksten in meenemen of kunnen we dat ook op een andere manier doen? Het speelde al langer bij ons.”

Kritisch nalezen

Ambtenaren dienen hun teksten die ze gemaakt hebben nog eens kritisch na te lezen, of collega’s mee laten kijken, geeft Welman aan.
De gemeente biedt haar medewerkers ook een schrijftraining aan om de kunst van het schrijven van makkelijk leesbare taal te leren.

Mochten er toch nog moelijke brieven vanuit het stadhuis verzonden worden naar de burger, dan kan de ontvanger daarover een klacht indienen. Dat kan door een mail te sturen naar [email protected]
“Bovendien staat in de hal van het stadhuis een brievenbus. Mensen kunnen daar ook een brief met opmerkingen in deponeren. Zeg maar liever 'achter laten', dat is een beter woord dan deponeren. We moeten gewoon meer rekening houden met deze zaken en dat gaan we doen ook.”
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.