Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Twente

Fiets naar je Werk-dag

Fiets naar je werk dag
Fietsers
Beeld: Twente FM

TWENTE – Het is Fiets naar je Werk-dag donderdag 19 mei. Maar liefst 53 procent van de Nederlandse bevolking gaat nog met de auto naar het werk, maar uit het onderzoek van ALD Automotive uit 2022 blijkt dat 54 procent het liefst met de fiets gaat.


Vorig jaar leek het erop dat Nederlanders steeds vaker op de fiets naar het werk gingen, of het in elk geval voornemens waren. Dit jaar laten de cijfers toch een daling zien. Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is namelijk zelfs onder het niveau van voordat corona zijn intrede deed.

Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te gaan is weer de fiets, e-bike of speed pedelec zeer populair. Meer dan de helft (54 procent) verkiest de fiets boven de auto (36 procent) of het openbaar vervoer (10 procent).

Corona niet langer reden om te fietsen

De redenen om naar het werk te willen fietsen zijn vrijwel onveranderd ten opzichte van de eerdere fietsonderzoeken. Fitter zijn en meer bewegen zijn nog steeds hoofdredenen om de fiets of e-bike te gebruiken voor woon-werkverkeer. “Maar er is wel een lichte daling van 9 procent te zien ten opzichte van vorig jaar. Dat fietsen goedkoper en een duurzamer alternatief voor de auto is, is als motivatie juist iets in populariteit gestegen”, zegt Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive. Het mijden van de spits is gedaald als reden om te fietsen en corona als motivatie is verdwenen. Ook is de groep die heel stellig geen reden ziet om naar het werk te fietsen gestegen


bron: ALD Automotive
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.