Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo
Nieuws
Twente

Achterhoek en Twente bundelen krachten tegen Noordtak

20210110 goederentrein20stil20op20spoor203
Defecte goederentrein op het spoor bij Notter
Beeld: Twente FM

TWENTE - Bijna veertig bewoners- en maatschappelijke organisaties in Twente en de Achterhoek hebben besloten hun krachten te bundelen in het verzet tegen een mogelijke aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn. Op korte termijn wordt de Stichting 'Stop de Noordtak' opgericht.


Hiermee hopen ze met vereende krachten de politiek in Den Haag te overtuigen. Ook wordt de samenwerking met de lokale politiek gezocht, maar ook met RONA (vertegenwoordigers van bewoners langs bestaand Overijssels spoor).
Hugo de Vries, bewoner van de Achterhoek en beoogd voorzitter van Stop de Noordtak: “Als bewoners koesteren wij de rust, ruimte en natuur in de Achterhoek en Twente. Daarnaast moet je ook goed zien dat er in dit deel van Nederland talloze landgoederen, beschermde natuurgebieden en unieke cultuurlandschappen liggen. Deze kwalitatief hoogstaande gebieden moeten we koste wat koste behouden. Een spoorlijn die het gebied doorsnijdt, zal niet alleen de natuurwaarden van Twente en de Achterhoek aantasten, maar schaadt eveneens de sociale cohesie en de lokale economie. Het onttrekken van grond van boerende agrarische sector buitengemeen hard treffen.”

Beoogd bestuurslid Michael Sijbom, tevens directeur bij Stichting Landschap Overijssel: “We willen niet de strijd aangaan met andere varianten over bestaand spoor, want dan worden we als burgers tegen elkaar uitgespeeld. Dat hoeft ook niet, want voor de Noordtak zijn er volop alternatieven. Denk hierbij aan een duurzamere binnenvaart, verscheping via de Noordzee naar de havens van Duitsland en Polen en het beter benutten van de Betuwelijn. En daarbij komt dat vanwege de noodzaak van een klimaat-neutrale en circulaire economie in 2050 juist een verkleining van goederenstromen nodig is. Die laatste discussie is misschien wel het belangrijkste: we moeten vraagtekens zetten bij de groei van overslag in onze havens ”

De stichting stuurde inmiddels en pamflet van 'Stop de Noordtak' naar de Tweede Kamer en het kabinet, waarin bewoners de politiek oproepen om niet voorbij te gaan aan de regionale belangen en de planvorming te stoppen.
Ook worden er publieksvriendelijke acties voorbereid in de aanloop naar de publicatie van het onderzoeksrapport in het voorjaar.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.