Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.

Hennie de Haan genomineerd voor Vrouw in de Media Award: 'Kwam zelfs in talkshows terecht'

22 2 Tubbergen Albergen Hennie de Haan
Hennie de Haan
Beeld: Twente FM

ALBERGEN – Hennie de Haan stopte in september 2021 officieel met haar werkzaamheden als voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP). Ruim 6,5 jaar steunde ze de boeren en werd ze hét gezicht van de pluimveehouders in de Nederlandse media. Toch kwam haar nominatie voor de Vrouw in de Media Award Overijssel als een kleine verrassing.


De Haan begon in 2014 aan haar periode als voorzitter van de NVP. Ze moest overtuigd worden, maar ging uiteindelijk aan de slag. "Ik dacht eerst dat het een slecht idee was, omdat ik niet zo veel verstand had van het houden van kippen", vertelt De Haan in gesprek met Twente FM. Na een korte periode van nadenken besloot ze om aan de slag te gaan. Door een samenloop van omstandigheden kreeg ze echter meteen de schijnwerpers op haar gericht.


Even rustig de tijd om in te werken kreeg De Haan niet. Al vijf dagen na haar start als voorzitter van de NVP kreeg ze te maken met een uitbraak van de vogelgriep in Nederland. "In 2003 is er een hele grote vogelgriep-epidemie geweest. Destijds werden er heel veel dieren geruimd en dat had een enorme economische impact."

Tijdens de eerste vogelgriepuitbraak waar De Haan mee te maken kreeg, reageerde de overheid snel. "Er was 72 uur lang geen vervoer van en naar pluimveebedrijven mogelijk. Er was geen kip die naar een slachterij kon. Dat was meteen een hele steile leercurve voor mij. Zo verschrikkelijk als die uitbraak in 2003 hebben we het niet meer gehad. De lessen zijn ook geleerd, de status van de hygiëne op de pluimveebedrijven is erg hoog."

Fipronil

Lang wachten op de volgende crisis hoefde De Haan ook niet. De fipronil-crisis kwam totaal onverwachts en trof een groot aantal pluimveehouders erg hard. "Die zagen we echt niet aankomen, dat kwam totaal uit het niets. We kregen een telefoontje van de NVWA dat ze acht bedrijven op slot zouden zetten, maar dat werden er uiteindelijk honderden."

Gesprekken met de boeren, maar ook in de landelijke media: De Haan kende drukke tijden. "Soms was ik er wel 70 of 80 uur in de week mee bezig. Ik kwam in landelijke talkshows terecht om uit te leggen wat er aan de hand was. Is dit écht een gevaar voor de voedselveiligheid? Kunnen we geen eieren meer eten?" Vooral die laatste vraag trof veel pluimveehouders hard.


Voor de boeren was het een mentaal moeilijke tijd. "Ik spreek af en toe nog steeds mensen die er niet helemaal bovenop zijn gekomen", aldus De Haan. "Het vertrouwen in de overheid is in die tijd echt beschadigd. Alles werd op slot gegooid. Op een gegeven moment was er geen gemeenschappelijk belang meer. Dat heeft de boeren geraakt, ze hadden het gevoel dat ze er alleen voor kwamen te staan."


Na 6,5 jaar als het gezicht van de NVP besloot De Haan dat het tijd was om ermee te stoppen. "Dat besluit heb ik ergens in november 2020 genomen. Ik had nog twee jaar door kunnen gaan, maar het was een slijtageslag. Ik begon ook wat cynisch te worden. De boeren verdienen iemand die fris en vol goede moed bezig is. Het was tijd om plaats te maken voor iemand anders."

Het feit dat de stikstofdiscussie er inmiddels bij is gekomen, was voor De Haan ook een reden om te stoppen. "Dat vond ik nog de lastigste kwestie. Voor de gemiddelde Nederlander is stikstof helemaal geen item. Maar voor de boeren is het een heel grote dreiging. Het is slecht tastbaar. Je hebt het in verschillende vormen en het wordt allemaal op één hoop gegooid. Ik mis daarin wel de werkelijke feiten, het gaat vaak om emotie."


Dat de mensen haar optredens in de media waardeerden, doet De Haan goed. "Veel mediatraining had ik niet gehad. We moesten erkennen dat er iets fout was tijdens de fipronilcrisis, daar moesten we niet omheen draaien. Je moet met elkaar zorgen dat je er zo goed mogelijk weer uitkomt", zo geeft ze anderen mee.

Stemmen op Hennie de Haan voor de Vrouw in de Media Award van Overijssel kan via de volgende link: Vrouw in de media awards lijst Provinciaal (vidm.nl). Stemmen kan tot 28 januari.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.