ALMELO – De vierde etappe was de langste in de 2022 editie van de Dakar. De routeging van Al Qaisumah naar Riyadh over 465 kilometers.
Daarvoor lag een verbindingsroute van ruim 200 km en na de finish was er nog eens 140 kilometer te overbruggen naar het bivak. Het Riwald Dakar Team deed goede zaken met Gert Huzink die zijn Renault C460 Hybride truck op een vijfde plaats over de finish wist te rijden.
De route kenmerkte zich door lange snelle stukken met daarin verraderlijke hobbels. Menig deelnemer kwam daardoor in de problemen, maar Gert Huzink wist ze allemaal te ontwijken. Na die snelle pistes kwam er een deel met duinen en op het laatst waren er heel veel stenen te ontwijken en wadi’s te doorkruisen. De einduitslag van vandaag toont de verder opgestoomde Nederlandse truckteams, want na de Kamaz rijders Nikolaev, Shibalov en Sotnikov werd Janus van Kasteren vierde, gevolgd door Gert Huzink met de Renault rallytruck. Een prachtige prestatie waarmee Huzink de power van de hybride truck ten toon spreidt. De Kamaz van Karginov liep anderhalf uur achterstand op met versnellingsbak problemen.
Risico’s en afsnijden
Gert Huzink heeft gemengde gevoelens over deze ‘echte’ Dakar dag. “We begonnen lekker snel op deze langste etappe maar na een paar spannende momenten hebben we het toch een tandje langzamer aangedaan. Het was onvoorspelbaar en een crash op zo’n rare hobbel lag op de loer. Toch lagen we bij de eerste break al 8 e wat voor ons de bevestiging was dat we de juiste snelheid hadden. Ook in de duinen ging het gewoon erg lekker. De truck werkt fantastisch en heeft meer dan genoeg
power als dat nodig is. Halverwege zagen we Pascal staan maar die gebaarde dat we door moesten rijden. Dat was weinig hoopvol voor hem, maar als we niet kunnen helpen dan is doorrijden de beste optie. Bij de volgende break lagen we al 7 e met slechts een minuut achterstand op de nummer 5.”
Voor Huzink was dat reden om er nog eens extra stevig voor te gaan zitten gedurende het laatste gedeelte. “We hebben echt wel wat risico genomen en veel afgesneden om die 5 e plek te pakken. Zo haalden we zowel de Kamaz van Karginov als de Tatra van Loprais in om vlak na Janus van Kasteren als vijfde over de finish te komen. Een prachtig resultaat waarmee de snelheid van de Renault C460 Hybride truck bewezen is, maar helaas een domper voor Pascal de Baar. Nu maar hopen dat mijn maatje nog tijdig binnenkomt,“ aldus Huzink.
Problemen voor Pascal de Baar
Het was dan ook een spannende dag voor het Riwald Dakar Team want terwijl Gert Huzink op een prachtige vijfde plaats binnen komt, staat Pascal de Baar nog op de proef met problemen. Wat er precies aan de hand is moet nog duidelijk worden. Duidelijk is wel dat Pascal de Baar zijn top tien klassering in het algemeen klassement ziet verdampen vandaag.