LOSSER/OLDENZAAL - De havens van Rotterdam en Amsterdam zijn een lobby gestart om de plannen voor een noordtak van de Betuwelijn weer op tafel te krijgen. Er moeten steeds meer goederen vervoerd worden en het huidige spoorwegennetwerk begint steeds drukker bezet te worden. De aanleg van een noordtak van de Betuwelijn, wordt gezien als mogelijke oplossing.
Deze spoorlijn doorkruist de gemeenten Losser en Oldenzaal, die gezamenlijk optrekken in het onderzoek naar de spoorlijn. Zo vindt Losser het een doodzonde dat de lijn door het Arboretum komt te liggen.
"Er zijn heel veel partijen die de noordtak van de Betuwelijn wel zien zitten, maar natuurlijk ook partijen die het juist niet wat vinden", zo vertelt wethouder Anja Prins van de Gemeente Losser over de plannen. "Het gaat er eigenlijk om hoe dat 'lijntje' over het land wordt getekend. Aan de hand daarvan zie je dat er weerstand ontstaat."
En de manier waarop het 'lijntje' nu getekend is, zorgt voor vragen bij de twee gemeenten. "Vanuit Losser en Oldenzaal hebben we al vaker aangegeven dat we problemen zien. Vanuit Oldenzaal gaat het om de aanhaking van het spoor. En vanuit Losser is er de 'kwestie-Arboretum', een heel mooi park waar meer dan 2.500 bomen en verschillende mezensoorten uit de hele wereld zitten. Dan is het heel erg jammer om daar een spoorverbinding neer te leggen. Dat is een weg die we niet willen bewandelen."
Dat is een weg die we niet willen bewandelen
Dat er wordt gekeken naar alternatieven om goederen de vervoeren, is volgens Prins een goed initiatief. "Op dit moment is er een lobby van de havens van Rotterdam en Amsterdam om te kijken naar nieuwe mogelijkheden om de goederen via het spoor te vervoeren. Wat op zich ook goed is: alles wat niet over de weg wordt vervoerd is mooi meegenomen. Wij hebben als Losser en Oldenzaal gezegd: laten we gezamenlijk op gaan trekken bij dit onderwerp. Bij de provincies Overijssel en Gelderland loopt nu een onderzoek waarin allerlei alternatieven worden bekeken. Dat wachten we af."
De aanleg van een noordtak van de Betuwelijn zorgt er ook voor dat er meer ruimte komt op het normale spoorwegnetwerk. "Met goederenvervoer over bestaand spoor was het altijd de vraag: komen daar gevaarlijke stoffen overheen? Over het bestaande spoor heb je natuurlijk ook personenvervoer. Daarom is het besluit genomen dat er zekerheid moet zijn wat er in die wagons zit. Bij calamiteiten kan er dan goed opgetreden worden", zo sluit Prins af.