ALBERGEN/ENSCHEDE - Zaterdag 11 september 2021: Bent Viscaal (22) pakt zijn eerste podiumplaats in de Formule 2 door op Monza tweede te worden in de tweede sprintrace. Reden genoeg voor Twente FM om eens contact te zoeken met de coureur uit Albergen. Bij Pro-F Professionele Fysiotherapie in Enschede is Viscaal druk bezig met zijn oefeningen, wanneer wij binnenkomen. Een openhartig interview volgt.Laten we meteen even terugdenken aan een maand terug, toen je op Monza voor het eerst een podiumplek wist te behalen in de Formule 2. Je werd er tweede. ‘Eindelijk’, zo liet je je destijds ontvallen.Wanneer we het succes van Monza even achter ons laten en kijken naar de afgelopen race in de Formule 2: in Sochi ging het wat minder?We hebben met Max Verstappen een Nederlander die het heel goed doet in de Formule 1, dat moeten er in de toekomst dus twee gaan worden?Terug naar je overwinning die wél bleef staan: Silverstone.Die ga je later misschien nog meemaken in een Formule 1-wagen.
"Dat was super. Het was mijn eerste jaar in de Formule 2, het team (Trident Racing, red.) had het lastig. Ze zaten al vijf jaar lang zonder een podium in de Formule 2. We hadden wat werk te doen aan het begin van het jaar en dat wisten we ook. Aan de auto, maar ik ook aan mezelf natuurlijk. We zaten er een aantal keer dicht in de buurt. Als het dan gebeurt in de thuisrace van het team – de fabriek zit op ongeveer een kwartier van Monza – is dat wel heel bijzonder."
Er moest veel gebeuren aan de auto, maar ook aan jezelf dus. Leg eens uit, waar zit de verbetering voor jou persoonlijk?
"Het is weer een hele nieuwe klasse, alles gaat sneller dan in de Formule 3. Ik ben van 380 pk naar 650 pk gegaan. In het algemeen is het ook een heel andere compound band en er komt in de Formule 2 een pitstop bij. Dat was de eerste keer best wel gaaf."
Voor het eerst een pitstop, dat moet bijzonder zijn geweest?
"Normaal ga je de pitstraat in voor een langzame stop, aan het einde van de sessie. Maar als je echt de pitstraat ingaat en je gaat 60 kilometer per uur… Dat lijkt langzaam, totdat je op vijf centimeter nauwkeurig moet stoppen. Het heeft even tijd nodig om dat onder de knie te krijgen. Je went eraan en nu gaat het aardig vlot. Het kan natuurlijk fout gaan. Er staat iemand voor je en je moet net voor zijn neus stoppen."
Voor de mensen die niet helemaal thuis zijn in de Formule 2: die races steken anders in elkaar dan in de Formule 1?
"Zeker: in de Formule 2 heb je twee sprintraces en een kwalificatie voor de lange race van zondag. En in die race moet je verplicht één pitstop maken. De sprintraces in de Formule 2 zijn iets langer dan die in de Formule 1. En het bijzondere aan de sprintraces in de Formule 2 is dat de startopstelling van de eerste race wordt omgedraaid voor de tweede. Als je tiende finisht in race één, dan start je in race twee op pole position. Dat hebben ze gedaan om het spannend te houden. En in de race van zondag start je op de plek waarop je je gekwalificeerd hebt."
Het bijzondere aan de sprintraces in de F2 is dat de startopstelling van de eerste race wordt omgedraaid
"Dat was inderdaad minder. We hebben echt problemen in de kwalificatie. Die problemen hadden we op Monza ook, maar dat is echt een circuit waar je in kan halen en onze racesnelheid is erg goed. Dan kom je wel naar voren. In Sochi zat alles wat tegen kon zitten ook echt tegen tijdens de race. Maar we kunnen alleen maar naar onszelf kijken. We waren in de kwalificatie gewoon te langzaam. Als je op plaats zestien moet starten, dan wordt het lastig."
Waar kan dat grote verschil tussen kwalificatie en race aan liggen?
"Dat vind ik lastig om te zeggen. Voor mijn gevoel rijd ik een heel goed rondje in de kwalificatie, maar dan sta je zestiende… Het blijft een raadsel tot nu toe. We proberen allerlei dingen om het te verhelpen. Het past ook niet bij onze racesnelheid, die is heel erg goed."
Een klein puzzelstukje dat op de goede plek moet vallen?
"Dat is het. En dan weet ik zeker dat we voorin mee zullen doen. Maar dan moet je het wel eerst vinden natuurlijk."
Je hebt al genoeg beleefd in de Formule 2, maar laten we even teruggaan naar het begin. Je bent begonnen in de kartwereld?
"In Oldenzaal inderdaad, toen ik vijf jaar oud was. Toen ik acht of negen jaar was, reed ik mijn eerste wedstrijd. En in 2011 won ik mijn eerste Nederlands kampioenschap mini/junior. In de junioren werd ik vervolgens kampioen in Duitsland, waarmee ik een simulatortest voor de Formule 4 won. Dat was allemaal heel positief. Zodoende ben ik in de Formule-auto’s terechtgekomen."
En vanaf dat moment ging het snel.
"Formule 4, Formule 3 en nu Formule 2."
En dan moge de volgende stap duidelijk zijn.
"Precies, nog één te gaan: de Formule 1. Dat zou heel erg mooi zijn. Niet gemakkelijk, maar aan de andere kant… Als je een goed jaar draait in de Formule 2 is er veel mogelijk. Maar er moet net een plek vrij zijn, de ‘politieke kant’ moet in de Formule 1 ook kloppen. Aan de ene kant is dat heel jammer voor de sport, maar het hoort er wel bij."
Als je een goed jaar draait in de Formule 2 is er veel mogelijk
"Dat zou ideaal zijn natuurlijk, misschien zelfs wel drie (doelt op Nyck de Vries, red.). Dat zou nóg mooier zijn. Als je kijkt hoeveel aandacht er nu is voor de sport… De hele motorsportwereld profiteert mee, ook Nederland. Dat zie je aan Zandvoort, zonder een Nederlandse coureur die het zo goed deed, was dat natuurlijk onmogelijk geweest."
De Grand Prix van Zandvoort, het lijkt erop dat het een blijvertje is.
"Dat denk ik wel ja. Het zag er goed uit. Het is vooral omdat er zoveel hoeken in de baan zitten, waardoor de auto nóg meer grip krijgt. Zo’n Formule 1-auto is niet licht om te besturen, dat maakt het nog een tandje zwaarder."
In de Formule 3 pakte je je eerste overwinning op Silverstone. In de laatste ronde begon het spektakel.
"Dat was een mooie manier om het te doen (Viscaal passeerde zijn directe concurrent in de laatste bocht, red.). Het werd ook tijd, in Boedapest werd mijn overwinning in de regen afgepakt. Ik ging van plek negen naar plek één met een grote voorsprong, dat was de mooiste race van vorig jaar. Door wat discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding werd dat afgepakt."
Ik kan zien dat die beslissing nog niet helemaal lekker zit bij je.
"Het was een hele mooie race, maar ik ben het nog steeds niet eens met de straffen. De eerste straf viel wel wat voor te zeggen, ik kwam buiten de baan. Maar daar werd ik ook toe gedwongen. Ik kon niet veel kanten op. En de andere… Daar snap ik tot op de dag van vandaag niets van."
Daar snap ik tot op de dag van vandaag niets van
"Het fijne was dat Silverstone de race na Hongarije was. De hele race was ik tweede en in de laatste ronde ging ik alles of niets. Hij (Lirim Zendeli, red.) maakte een klein foutje, waardoor ik erlangs kon. Vervolgens haalde hij me nog een keer in, maar in de laatste bocht stak ik hem weer voorbij."
Stap voor stap ben je inmiddels opgeklommen tot de Formule 2. Je moet er wat voor over hebben, hoe vaak ben je in de sportschool te vinden?
"Eigenlijk iedere dag, behalve de zondag. Dat is mijn rustdag, die heb ik ook echt wel nodig iedere week. Vaak ben ik zelfs twee keer per dag in de sportschool te vinden. En buiten sporten is natuurlijk ook lekker. Mountainbiken doe ik graag. En ik ga graag hardlopen."
We zagen je net ook een oefening doen met een bijzonder apparaat om je hoofd. Wat train je daarmee?
"Voor coureurs zijn de belangrijkste spieren de nekspieren. We krijgen veel G-krachten te verwerken in de bochten. Je hoofd wordt misschien wel vier keer zo zwaar, daarom is het belangrijk dat je je nekspieren goed traint. In dit geval bleef ik op mijn positie zitten en dan wordt er druk gezet op mijn nekspieren."
Veel in de sportschool dus, maar hoe verloopt voor jou de voorbereiding op een race?
"We vliegen er vaak op dinsdag heen. Het ligt er ook een beetje aan waar de race is. Wanneer het in het Midden-Oosten is heb je vaak een dag extra nodig om wat te acclimatiseren. Op donderdag hebben we normaal een bespreking met het team, dan nemen we de laatste beslissingen. Op vrijdag zijn de vrije training en de kwalificatie, een heel belangrijke dag. En dan rij je de races en ga je weer naar huis."
De volgende race is in het Midden-Oosten, in Saoedi-Arabië om precies te zijn.
"Ik ben er zelf nog nooit geweest, dus dat wordt een nieuwe ervaring. Het weer is er wel heel goed, ik kijk ernaar uit."
Saoedi-Arabië wordt 'een eerste keer', maar er zijn veel banen die jou niet meer vreemd zijn. Heb je een circuit waarvan je zegt: hier voel ik me echt goed?
"Ik was eigenlijk nooit een fan van stratencircuits. Voor Monaco dit jaar had ik eigenlijk nog nooit op een stratencircuit gereden. Dat was best een uitdaging. Als ik een favoriet moet kiezen dan is dat Bakoe, dat was echt niet normaal. Op een stratencircuit met een Formule 2-auto, 330 kilometer per uur op het rechte stuk. Super gaaf. Verder kan ik genieten van de traditionele circuits. Spa-Francorchamps, Silverstone, de Hungaroring. Die horen ook bij mijn favoriete circuits."
330 kilometer per uur op het rechte stuk, super gaaf
"Dat zou geweldig zijn, ik hoop het."
Laten we de blik even richten op de toekomst. Hoeveel races zijn er nog te gaan dit seizoen?
"Nog twee. En dat zijn er dus zes in totaal, want ieder raceweekend worden er drie gereden (twee sprintraces en de traditionele race, red.)."
Inmiddels lijkt het qua corona de goede kant op te gaan, daar heb je als Formule 2-coureur natuurlijk veel mee te maken gehad?
"Zeker weten. Ik ben vaak getest. De regels zijn nog niet veranderd: iedereen moet een negatieve test laten zien. Een vaccinatiebewijs is niet genoeg. Het kan zo zijn dat je positief test terwijl je helemaal geen klachten hebt, maar dan mag je niet meedoen aan de race. Voor de races ga ik een week in quarantaine en dan gaat het normaal wel goed."
Het is je nog niet overkomen dat je een race vanwege een positieve test moest missen?
"Nee, gelukkig niet. Misschien moet ik het afkloppen, het zou echt heel erg jammer zijn. Vorig jaar zat ik in Italië toen alles daar uitbrak. Gelukkig ben ik zelf niet positief getest toen."
Je reist natuurlijk de nodige kilometers om bij alle circuits te komen. Hoe voelt het wanneer je weer terugkomt in Twente?
"Dat is fantastisch, je hebt hier overal rust. Op de baan is alles erg hectisch, vaak in een stad met heel veel mensen om je heen. Wanneer je dan weer in Twente bent, dan is dat thuiskomen. Ik denk dat iedereen dat wel herkent. Dit is de ideale omgeving om te trainen, we hebben hier goede faciliteiten. Of het nou Almelo is of Enschede, het is allemaal wat gemoedelijker dan in Milaan bijvoorbeeld."
De blik nog een laatste keer vooruit: heb je voor volgend seizoen al een concreet doel? Wat wil je bereiken?
"Natuurlijk is het doel om nog een jaar door te gaan in de Formule 2. Dan wil ik voor het kampioenschap gaan. Maar er zitten nog de nodige haken en ogen aan, dus ik weet niet of dat doorgaat. Dat is nog afwachten."
Wanneer denk je meer te weten?
"Dat is een hele goede vraag, maar dat weet ik zelf ook nog niet eerlijk gezegd."