Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Leerlingen Heilig Hart met knapzak en kompas op pad bij Herinckhave

41 21 Tubbergen Fleringen Tuinen van Herinckhave
Leerlingen Heilig Hart aan het voorbereiden op de speurtocht
Beeld: Twente FM

FLERINGEN - Voorzien van een knapzak met een flesje vers geperst appelsap, een cupcake, de speurtocht en een kompas gingen ruim twintig leerlingen van basisschool Heilig Hart uit Fleringen vorige week op pad in de Tuinen van Herinckhave.


De leerlingen testten de eerste pilot van de creatieve broedplaats in Tubbergen uit. Twente FM was erbij.

Esther Pross en Ine Heerdink volgden de verrichtingen met grote belangstelling; zij stelden deze eerste pilot samen. “Ze waren enthousiast genoeg. Ze wilden meteen de kippen voeren”, lacht Heerdink.
Ze legt het principe van de creatieve broedplaats uit: “Een verzamelplaats, een plek, waar kinderen, maar ook gezinnen, bezig zijn met duurzaamheid. Een plek waar cultuur, educatie en het ontwikkelen van creativiteit bij elkaar komen. Een broedplaats waar je samen mooie dingen maakt en ontdekt, en kunt experimenteren.” Cultuur, kunst en natuur gaan daarbij hand in hand.

Knapzak mee

Voordat er aan de speurtocht begonnen werd, kreeg elk kind een knapzak mee. Eerst moest een stok gezocht, waar de knapzak aangeknoopt kon worden. In de zak ging een flesje versgeperst appelasp, van appels uit de boomgaard van Herinkchave, een cupcake, een kompas en de speurtocht.
“De opdrachten uit de speurtocht kunnen ook verzameld worden in de knapzak”, vertelt Pross. “De school in Fleringen draait de pilot. Leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 zijn de testers. We willen aan het eind van de tocht graag van hen weten hoe zij het vonden.”

Appelmoes maken en schilderen

Voor deze maand staan er nog twee activiteiten op de agenda. Pross: “De leerlingen gaan zelf appelmoes maken, op een vuurtje en ze krijgen nog een workshop schilderen.” Heerdink: “We hopen bewustwording te bereiken wat de natuur en de omgeving ons te bieden heeft maar ook te bereiken dat kinderen vrij kunnen experimenteren. Daarmee stimuleren we hun creatieve denkvermogen. En dat is de basis van de creatieve broedplaats.”
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.