Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.

Verbouwing Jumbo Kuipers dichterbij

Glindestraat
Jumbo Glindestraat
Beeld: Twente FM

OLDENZAAL - Een groot laad-en-loshof, een nieuwe gevel en vooral: veel nieuwe parkeerplaatsen. Het zijn een aantal flinke aanpassingen aan Jumbo Kuipers in Oldenzaal. Maandenlang is er met ondernemers, gemeente en inwoners gepraat over de aanpassingen rondom de supermarkt. Nu ligt er een plan op tafel.


Er moesten vier sociale huurwoningen voor wijken een aantal jaar geleden, maar uitbreiding van de verkeerscapaciteit rondom de grootgrutter was dan ook een pre. Uit onderzoek blijkt het aantal parkeerplekken al lang niet meer te voldoen aan de grote verkeersdrukte rondom de supermarkt van de bekende arbiter.

De supermarkt mocht van de gemeente de parkeercapaciteit uitbreiden en de winkel aanpakken. Onder voorwaarden, dat wel. Zo mochten ze niet uitbreiden en de directie moest met de directe omwonenden in gesprek over de aanpassingen. “Het moest een proces zijn waar de burgers in meegenomen worden, omdat er veel zorgen speelden in de wijk”, legt Barbara Koopman uit. Via communicatie vanuit de gemeente heeft ze het proces op de voet gevolgd.

Zorgen

De verkeersveiligheid, die door de grote hoeveelheid auto’s in het geding was, is een van de zorgen die bij bewoners speelden, maar zeker niet de enige. Zo was het laden en lossen van de vele vrachtwagens, maar ook de angst dat uitbreiding van de winkel alleen nog maar meer drukte zou veroorzaken een andere grote zorg.

Het aantal vrachtwagens was een doorn in het oog voor de bewoners rondom de Jumbo. Tijdens het laden en lossen was er steevast oponthoud in de wijk. “We hebben met de plannen geprobeerd dat zoveel mogelijk in te dammen.” Daarom kwam de architect met het laad- en loshof: een overdekte ruimte naast de winkel waar de vrachtwagens kunnen laden en lossen. “Dan haal je al veel overlast van straat.”

Participatie

Om de bewoners goed te betrekken bij de veranderingen van de plannen werd een adviesgroep in het leven geroepen. Alle bezwaren en bedenkingen werden met de directie van de Jumbo, de gemeente en de architect gedeeld. Op deze manier moest een plan gerealiseerd worden waar zoveel mogelijk mensen achter staan. Deze ligt er nu in een eerste ontwerptekening.

Overlast

De tekening haalt nog niet alle bezwaren onder de bewoners uit de lucht, maar “we proberen met de tekening aan zoveel mogelijk eisen te voldoen”, zegt Kuipers. “Het is niet mogelijk om een plan neer te leggen waar iedereen tevreden mee is.” Geprobeerd is om de belangrijkste bezwaren vanuit de adviesgroep mee te nemen richting de tekentafel. “Sommigen willen het laden en lossen compleet zien verdwijnen. Dat is onmogelijk natuurlijk, want we zijn een supermarkt.”

Ook om het verplaatsen van het milieupleintje staat nog niet iedereen te springen. Een omwonende uit tijdens de webinar haar zorgen over de nieuwe locatie. “Het is vlak achter onze achtertuin”, legt ze uit. “Hoe weten we dat we geen last krijgen van ongedierte of ander soort overlast?”, vraagt ze zich hardop af.

“Het netjes houden van het milieuplein is nu al onderdeel van ons takenpakket en dat zal in de toekomst zo blijven”, probeert Kuipers gerust te stellen. Daarnaast komt er een uitgebreid onderzoek, voordat de eerste schep daadwerkelijk de grond in gaat. “Het is nog niet zeker dat dit de plek wordt, maar we moeten hem ergens intekenen”, legt Bouwman uit. “Het is een eerste tekening, die nog aangepast kan worden.”

Groene omgeving

De wadi, die naast de supermarkt ligt en in het bezit van Kuipers is, blijft bestaan. “Groen in de omgeving is een belangrijk gegeven op de tekening”, legt de architect uit. Het intact houden van het groen, het gelijkvloers maken van de straat en de weg en de rustige kleuren moeten zorgen dat het meer een verblijf- en minder een vervoersruimte wordt. “De keuzes die gemaakt zijn moeten er aan bijdragen dat automobilisten voorzichtiger worden en daarmee de veiligheid beter wordt gewaarborgd”, aldus architect Coen Koenders.

De tekening die er nu ligt is dus nog niet het definitieve plan. Vanavond, 11 oktober, presenteren de architect en Bjorn Kuipers de plannen aan de gemeenteraad. Zij mogen er vervolgens naar kijken en vanuit daar wordt gewerkt naar een definitief plan om het gebied rondom de supermarkt aan te pakken.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.