De fractie zou graag zien dat inwoners met dubbele parkeervergunningskaarten er een inleveren, en dat bedrijfsbusjes uit het centrum geweerd worden en stelde daarover vragen aan het college. Burgemeester en wethouders verwijzen in hun antwoord naar de gemeenteraad, die zelf in het verleden de regels rond het parkeren in het centrum vaststelde.
Wel wordt juridisch onderzocht wat de mogelijkheden zijn om een dubbele parkeervergunningskaart al dan niet in te kunnen trekken.
Eigen oprit
De fractie Burgerbelangen vroeg onder andere hoeveel mensen er woonden in het centrum en hoeveel daarvan er beschikking hebben over een of meerdere auto’s. En hoeveel inwoners over een eigen oprit beschikken.
Het college somt in de antwoordbrief de feiten op: 252 woningen/appartementen aan en binnen de Oost- en Westwal. Daar wonen 322 bewoners. Het is het college niet bekend om hoeveel auto’s het gaat.
In totaal zijn er circa 75 woningen met eigen parkeergelegenheid en nog een paar binnen de wallen.
Wat de fractie van Burgerbelangen betreft hoeven deze inwoners geen parkeervergunninghouderskaart, en het college is het daarmee eens. “ In de beleidsregels voor de parkeervergunningen is ook aangegeven dat men niet over eigen parkeergelegenheid mag beschikken. Dat is dus al geregeld”, aldus het college.
Verleende vergunningen
Op dit moment zijn in totaal 105 parkeervergunningen verleend en daarmee is het maximum bereikt. Daarbij gaat het in totaal om 96 huisadressen (dus inwoners), om 5 parkeervergunningen voor zorgcentrum Den Oosterborgh, om 4 overige, met name voor enkele ondernemers en de kerken.
Dubbele kaart
Op vragen van Burgerbelangen geeft het college aan dat er 15 situaties zijn waarbij een dubbele kaart van toepassing is. “Een keer in de paar maanden wordt bekeken of iedereen voldoet aan de voorwaarden uit het beleid. Mochten er bijvoorbeeld vergunninghouders verhuisd zijn naar buiten het parkeergebied, dan wordt de vergunning ingetrokken.”
Burgerbelangen wil dat inwoners die twee parkeervergunningskaarten hebben, er een moeten inleveren voor inwoners die er nog geen hebben maar ook in het centrum wonen.
Het college antwoord dat dat zomaar niet kan en verwijst daarmee naar een beslissing die de gemeenteraad in het verleden genomen heeft in dezen: “Op aandringen van de raad zijn de parkeervergunningen in het verleden voor onbepaalde tijd verleend. Ook dat er in het verleden twee (in plaats van nu één) vergunningen per adres werden verstrekt, is destijds een keuze van de raad geweest.”
Wel wordt onderzocht wat de juridische mogelijkheden zijn van het al dan niet kunnen intrekken van vergunningen.
Wachtlijst
Voor een nieuwe parkeervergunninghouderskaart staan momenteel 19 personen op de gemeentelijke wachtlijst.
Deze 19 personen wonen in het gebied waarbinnen men nu al een aanvraag kan doen op grond van de huidige beleidsregels, namelijk bewoners van de Oostwal en Westwal en het gebied daar binnen.
Bedrijfsbusjes in centrum
De fractie van Burgerbelang wil bedrijfsbusjes weren uit het centrum van Ootmarsum en vraagt waarom dergelijke inwoners wel een parkeerkaart krijgen.
Regel is nu, zo deelt het college mee, dat alleen een huisadres nog in aanmerking voor een parkeervergunning. “Als een bewoner een parkeervergunning aanvraagt, en het kenteken van een bestelbus opgeeft, dient de vergunning te worden verleend als de bewoner aangeeft dat dit het voertuig is dat hij gebruikt. Er wordt maximaal één vergunning per huisadres verleend en het is aan de bewoner om aan te geven welk kenteken er op de kaart gezet moet worden.”