Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.

Unieke internationale kunstenaars bij jubileum editie Glasrijk

Glasrijk
kunstwerk glasrijk
Beeld: Twente FM

TUBBERGEN - “Het is een prachtige plek om te staan.” Het is het eerste jaar dat de Belgische kunstenares Myriam Vanderbiesen meedoet aan Glasrijk Tubbergen. In een kas midden op het plein staan palen met troebel glas. “Het moet het klimaatprobleem en het vervuilde zeewater weergeven”, legt de kunstenares uit.


Vanderbiesen is een van de internationale kunstenaars die ook dit jaar weer naar Tubbergen af zijn gereisd om hun kunstwerken te exposeren in de Twentse gemeente. Haar kunstwerk staat midden op het plein in een kas. De houten palen en de troebele glazen kubussen die daar op staan geven het beeld van vertroebeld water. “Ik werk graag met thema’s die actueel zijn.” En die thematiek is bij alle curator-kunstenaars van dit jaar te zien.

“Ik ben heel blij met de kunstenaars die we verzameld hebben”, zegt Renée Korbee. Zij is als curator verantwoordelijk voor de ‘curatorgroep’, “de 25 kunstenaars die een eigen plek in het centrum krijgen en waar ook rondleidingen langs te krijgen zijn.”

Unieke kunstenaars

Het internationale aspect is een onderdeel van Glasrijk waar Korbee heel tevreden over is. “Het buitenlandse, en vooral het Belgische niveau van glaskunstenaars is heel hoog.” Door de kunstenaars door elkaar te zetten op verschillende locaties hoopt ze te zorgen voor een dynamiek. “Je merkt dat ze van elkaar willen leren”, legt ze uit. “Het is niet alleen een expositie voor geïnteresseerden in Glas, maar ook een evenement waar echt uitwisseling plaatsvindt.”

Een groep van 15 glaskunstliefhebbers wordt meegenomen in de verhalen die Renée vertelt over de kunstwerken in het oude atelier. Geïnteresseerd luisteren ze naar de techniek en de symboliek achter de glazen pumps, coconen met insecten en de kleine oorlogsschepen van de Japanse Yoshiko Okada.

“Ik ben heel blij dat het gelukt is om haar naar Glasrijk te halen”, glundert Korbee. “Japanse kunst is heel esthetisch, je herkent het meteen.” De combinatie van de twee groepen kunstenaars, maar ook de combinatie van de nationale en de internationale kunstenaars is volgens de kunsthistorica de kracht achter het evenement. “Het is zo groot geworden, omdat alle technieken en niveau’s samenkomen.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.