Spoorwegbewoners in Wierden hebben al meerdere keren aan de bel getrokken bij diverse instanties (gemeente/provincie/NS/ProRail), echter wordt er voortdurend naar elkaar gewezen bij het aanhoren van de omwonenden. “Niet gehoord en gezien worden, dat is het algemene gevoel wat overheerst bij de spoorwegaanwonenden in Wierden”, constateert NEW.
Alfons Woolderink, Steven Beljaars en Jeffrey Rouwenhorst spraken namens NEW met bewoners van de Violenhoeksweg, Hexelseweg en Oude Looweg. Tijdens deze gesprekken hebben zij ook met eigen ogen mogen zien en ervaren hoe de overlast is tijdens het passeren van een zware goederentrein. En dat zo’n trein niet alleen voor veel geluidsoverlast zorgen, maar ook voor flinke trillingen is een feit.
Wat bij een calamiteit?
“Daarnaast hebben de aanwonenden onder de aandacht gebracht dat de milieu impact en de enorme risico’s vaak vergeten worden. Want wie weet eigenlijk wat er in die vele goederentanks vervoerd worden en wat zijn de consequenties bij een eventuele calamiteit? Daarover is in de gemeenteraad van Wierden vaak gesproken en diverse acties zijn uitgevoerd maar omwonenden weten niet of dat geresulteerd heeft in een veiliger gebruik van het spoor”, aldus de NEW-fractieleden. “Ook de vele uitlaatgassen van de grote hoeveelheid wachtende auto’s en vrachtwagens bij de gesloten spoorwegovergang, die overdag van ieder uur minimaal 23 minuten gesloten is volgens metingen van de aanwonenden, werd onder de aandacht gebracht.”
Raadsvragen
NEW gaat hier raadsvragen over stellen. In Duitsland wordt een derde spoor aangelegd dat aansluit op de Betuweroute. Tijdens de bouw van het derde spoor kunnen treinen niet altijd gebruik maken van de Betuweroute en worden ze via andere routes, waaronder over Wierden omgeleid.
Allereerst wil de fractie weten of de uitvoering volgens planning verloopt of dat Wierden nog langer te maken krijgt met het omgeleide goederenvervoer. Onderzoeken over de impact van het treinverkeer in Wierden zijn nauwelijks te vinden en zijn inmiddels gedateerd, aangezien het aantal treinbewegingen in de tussentijd is toegenomen.
“Een goede treinverbinding is erg belangrijk voor de verbinding van ons dorp met de rest van Nederland. Minstens net zo belangrijk is de veiligheid van de omwonenden die hierbij niet in het gedrang mag komen. We vragen daarom aan het college van B&W om meer druk te leggen bij de grote overheidsinstanties om de overlast te minimaliseren en de veiligheid te maximaliseren. Bovenal hopen we dat er nu écht oplossingen gaan komen voor de ervaren overlast van de omwonenden", aldus NEW.