Tubbergen en Glaskunst, twee begrippen die met elkaar versmolten zijn. “Het is allemaal begonnen in de Pancratius basiliek en het is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een meerdaags festival met internationale allure”, vertelt Willems. Een prestatie die niet alleen te danken is aan de kunstenaars, maar ook aan de vorige besturen, vindt hij. “Al die jaren hebben er mensen aan gewerkt die glas ademen. Nu proberen wij dat jubileum jaar zo mooi mogelijk te doen.”
Ontwikkeling
Het begon 25 jaar geleden in de Pancratius basiliek op het raadhuisplein. Daar vind je glas in lood ramen van maar liefst vijf generaties familie Nicolas. De laatste ramen van Diego Semprun Nicolas, die nog steeds in Tubbergen woont. “Zo’n geschiedenis in een Nederlandse kerk is zodanig uniek dat er besloten is om er een evenement omheen te maken.”
En dat evenement begint dit jaar aan haar 25ste editie. Net als voorgaande jaren met een nieuw thema, kunstenaars uit de regio en kunstenaars van over de hele wereld. “We hebben gekozen voor het thema ‘Glas(rijk) in ontwikkeling’”, vertelt Willems. De bedoeling: laten zien hoe de glaskunst veranderd is en hoe het evenement zich heeft ontwikkelt de afgelopen kwart eeuw. “De kunst heeft niet stilgestaan en ook wij als evenement zijn steeds grootser geworden. Dat willen we laten zien.”
Het evenement blijft qua opzet hetzelfde als andere jaren, met twee onderdelen: het curator gedeelte en het art en shopping gedeelte. “We willen de opzet niet veranderen, want die is goed”, legt Willems uit. “We willen met deze jubileum editie laten zien hoe glaskunst is gegroeid de afgelopen kwart eeuw.”
Internationale kunst
Bezoekers kunnen dus net als voorgaande jaren een rondleiding krijgen langs de (inter)nationale kunstenaars die zorgvuldig zijn uitgekozen door de curator van het evenement en in de winkels en op straat de kunstwerken bekijken van de (lokale) kunstenaars die voor het art en shopping gedeelte bezig zijn geweest. “Er zit geen verschil in niveau, maar wel in de bedoeling van de kunst.”
Het curator gedeelte wordt aan het thema gekoppeld, zijn vaak grote kunstwerken of uit meerdere werken bestaande gehelen. “Het art en shopping gedeelte is meer voor de verkoop, meer de kleinere kunst”, legt Willems uit. Dat betekent echter niet dat de kunstenaars minder zijn. “De curator bepaald welke kunstenaars tot welke groep horen. Het kan zijn dat Art&shopping kunstenaars van dit jaar, volgend jaar bij het curator gedeelte zitten, omdat het dan goed bij het thema past.”
Spanning
Wel is hij lichtelijk gespannen: “Ik ben anderhalf jaar voorzitter en dit wordt mijn eerste editie.” Vorig jaar moest de organisatie noodgedwongen een streep zetten door het evenement, waardoor de jubileumeditie de eerste keer wordt dat Willems het organiseert. “Je wilt dit altijd goed doen, omdat het een groots evenement is, maar zo’n feestelijk jaar wil je wat extra’s.”
Maatregelen
Helemaal zeker van de 25ste editie zijn ze nog niet, aangezien de meerdaagse evenementen nog op losse schroeven staan. “We wachten af. Het is een evenement in de buitenlucht, met bezoekers die gespreid over het weekend komen.” Eén ding is zeker: als het doorgaat wordt het een mooie editie. “De kunstenaars hebben prachtige werken gemaakt, dus daar gaat het niet aan liggen.”