Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.

Riwald Dakar Team test vrachtwagens in Tsjechië

2020111601 riwald
Riwald Dakarteam doet laatste test
Beeld: Twente FM

CHVALÍN, TSJECHIË - Het Riwald Dakar Team heeft de afgelopen tijd flink getest in het Tsjechische Chvalín. De nieuwste innovaties werden toegepast in het MKR Technology-ontwikkelingscentrum. MKR-teambaas Mario Kress stelt dat het team stappen vooruit blijft maken.


"Stap voor stap volgen we met succes de implementatie van al onze ideeën en onze testen hebben aangetoond dat we technisch heel goed vooruitgaan wat betreft performance", zo stelt Kress in een bericht op de Facebook-pagina van "We leren constant en anticiperen nog steeds op alle valkuilen die zich kunnen voordoen. Daarnaast zijn we druk bezig met de optimale afstemming en de vereenvoudiging van onze systemen."

De afgelopen weken zijn de ontwerpers van MKR Technology druk bezig geweest met de trucks van het Riwald Dakar Team - de Renault C460 Hybrid van Gert Huzink uit Manderveen en de Renault K520 van Pascal de Baar. De vrachtwagens werden getest op zandpaden in Polen.

"De Dakar van dit jaar heeft ons laten zien wat we moeten verbeteren. En het is veel", lacht Kress. Er werd hard gewerkt aan de verbetering van de intercooler en het algehele warmtewisselingssysteem van de motor. "De tests hebben uitgewezen dat de ventilatie in het intercoolingsysteem zeventien graden kouder is, wat een enorm effect heeft."

Door de versnellingsbak te verankeren heeft het team ervoor kunnen zorgen dat de trucks maar liefst 200 kilo minder wegen. Daarnaast is er een nieuw wisselsysteem, mocht een truck lek rijden. Het is dan makkelijker om de band te vervangen. De schokdempers en ophanging hebben ook een upgrade gekregen. "Ook hierin zijn we met zo'n tien procent verbeterd. De meting liet zien hoe we dankzij alle veranderingen makkelijker konden versnellen, maar we moeten nog grotere sprongen maken én extra testen uitvoeren op een hardere ondergrond en op verschillende circuits. Dakar gaat over alle extremen en we willen hierop anticiperen", zo sluit Kress af.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.