Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo
Nieuws
Wierden

College Wierden: betere communicatie

Cindy ter riet gemeente wierden
Cindy ter Riet - Gemeente Wierden
Beeld: Twente FM

WIERDEN - Op initiatief van Nieuw Enter Wierden (NEW) werd tijdens de gemeenteraadsvergadering van 28 april door de partijen NEW, Progressief Wierden, CDA en VVD een motie vreemd aan de orde ingediend, met als doel dat de communicatie met inwoners vanuit de gemeente verbeterd gaat worden.


Het is de wens van de partijen dat elke inwoner, met welke vraag, suggestie of mail op een zelfde wijze een tijdige reactie mag ontvangen. Een pro- actieve houding is daarbij altijd uitgangspunt als het aan de partijen ligt.

Cindy ter Riet namens NEW: “De gemeenteraad heeft een fors bedrag voor investeringen in de ambtelijke organisatie beschikbaar gesteld. Investeringen die er allemaal voor gaan zorgen dat onze gemeente in staat blijft haar taken uit te voeren, en dat te doen met professionele en vitale medewerkers. De resultaten van de investeringen die gedaan worden mogen op korte termijn ook meer zichtbaar worden voor onze inwoners in de vorm van verbeterde communicatie. Daarom hebben wij contact gezocht met de andere politieke partijen en hebben het initiatief genomen voor deze motie.”

Betere communicatie

“Wij krijgen als raadsleden te vaak berichten van onze inwoners die de volgende strekking hebben: Ik stuurde een brief naar de gemeente en hoor maar niets terug Ik stuurde een mail naar de gemeente en heb al drie keer moeten vragen om een antwoord en krijg maar niets terug. Ik heb de toezegging dat ik een antwoord zou krijgen binnen zoveel weken, maar het is nu maanden later en ik weet nog niets.”

Richtlijn

Ter Riet benadrukt dat dit niet betekent dat alles misgaat. "Er wordt ook goed gecommuniceerd. Echter, de manier en momenten waarop gecommuniceerd wordt mag wat ons betreft niet afhankelijk zijn van de persoon. Het ontbreekt aan een actuele eenduidige werkwijze over communicatie en reactietermijnen. Met deze motie vreemd aan de orde vragen wij om snel werk te maken van een duidelijke communicatierichtlijn, die werkbaar is voor de organisatie en begrijpelijk voor inwoners. Het doel is niet het op papier zetten van de richtlijnen op zich, maar vooral de uitwerkingen van die richtlijn in de praktijk. Wij zien op korte termijn graag inwoners die de communicatie met de gemeente als prettig, kwalitatief goed en begrijpelijk ervaren."

Het college van B&W heeft in haar beantwoording aangegeven het signaal serieus te nemen en ook al aan de slag te zijn gegaan met dit onderwerp. De motie werd aangenomen met zestien stemmen voor en drie stemmen tegen.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.