DINKELLAND – De gemeente Dinkelland heeft 29 klachten van inwoners afgehandeld in 2020.
Een jaar eerder werden twintig klachten afgehandeld. De gemeente verklaart de stijging onder meer door het verlagen van de drempel tot de klachtenbehandeling. Er is een online klachtenformulier ingevoerd waardoor inwoners de gemeente gemakkelijker kunnen benaderen. Dat leidde meteen tot resultaat, want 62 procent van de klachten kwamen via het online klachtenformulier binnen.
Daarnaast zorgden de lockdown en andere coronamaatregelen voor extra klachten. De meeste klachten gingen in 2020 over de openbare ruimte (dertien), publieke dienstverlening (zeven) en het sociaal domein (vier).
Ondanks het feit dat er nog altijd meer klachten dan complimenten binnenkomen, is er inmiddels ook ruimte voor complimenten. Sinds 2020 kunnen inwoners via de gemeentelijke websites ook hun tevredenheid tonen. Het aantal complimenten lag in het afgelopen jaar op vijf en dit hoopt de gemeente in de komende jaren te verhogen.
In 2020 werden alle klachten informeel afgehandeld. Het is iets waar de gemeente Dinkelland al een tijdje mee bezig is; een informele benadering van burgers. Zo is er meer tijd en ruimte voor een opbouwend gesprek.