Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Schakel start 1 april

13 21 tubbergen schakel hilde berning hans weusthof
Schakel Tubbergen - Hilde Berning (gemeente Tubbergen) en Hans Weusthof (SWTD).
Beeld: Twente FM

DINKELLAND/TUBBERGEN - Schakel is dé plek waar inwoners van de gemeente Tubbergen vanaf 1 april terecht kunnen voor al hun vragen over Welzijn, Inkomen, Jeugd en Zorg.


Bij Schakel werken verschillende organisaties samen om alle inwoners te ondersteunen waar nodig. Schakel vindt, verbindt en ondersteunt.

De organisaties verbonden aan Schakel zijn: Stichting Welzijn Dinkelland Tubbergen (SWTD), Wijkracht, gemeente Dinkelland en gemeente Tubbergen.

Meer welzijn voor inwoners

De ondersteuning die Schakel biedt is voor iedereen anders. Het doel is meer welzijn voor de inwoners, zijn of haar gezin of familie. De hulp die Schakel biedt verschilt van het geven van informatie en advies tot een tijdje ‘meelopen’. “Wat nodig is, bespreken we samen. Dit kunnen vragen zijn over gevoelens van onveiligheid, over huishoudelijke hulp, maar ook over het verlies van werk of wanneer men zich zorgen maakt over iemand”, licht wethouder Hilde Berning toe.

Dé plek voor vragen

“Schakel is eenduidig, helder en eenvoudig”, zegt directeur Hans Weusthof van SWTD. “We werken al langer nauw samen met andere welzijnsorganisaties en dat ging prima. Dit deden wij altijd in ‘Wij in de Buurt’. Vanaf april gaan we ook een samenwerking aan met de gemeente en gaat ‘Wij in de Buurt’ op in Schakel. Zo hebben we één plek: met vragen ga je naar Schakel en je wordt geholpen. We zijn er erg enthousiast over en verwachten dat dit echt een meerwaarde heeft voor de inwoners.”

Eerder signaleren

“We willen ondersteuning en zorg kwalitatief goed, betaalbaar en bereikbaar houden. De verwachting is dat door de intensievere samenwerking er ook eerder gesignaleerd kan worden. Dat problematiek sneller in beeld is zodat voorkomen kan worden dat er uiteindelijk sprake is van zware problematiek of dure zorg ingezet moet worden, kortom Schakel vindt, verbindt en ondersteunt”, besluit de wethouder.

Langskomen, bellen of mailen

In de bibliotheek van Tubbergen is een ruimte waar inwoners tussen 09.00 tot 12.00 uur in gesprek kunnen met een medewerker van Schakel (Vanwege corona tijdelijk alleen op afspraak). Schakel is tussen 09.00 en 12.00 uur ook telefonisch bereikbaar op nummer 0546-628701.
Mailen kan naar [email protected].

Op de website www.schakeltubbergen.nl meer informatie over Schakel en wat Schakel voor de inwoners van gemeente Tubbergen kan betekenen.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.