De race begon goed, maar toch ging het fout. "Op gegeven moment begonnen wij in de cabine een geur te reuken die niet standaard was. Toen zijn wij een keer gestopt en bleek dat de motor extra carterdruk had, dan blaast die er extra lucht uit via het carter. Dat is niet zo erg, maar wil je liever niet. Toen zijn wij doorgereden en werd het eigenlijk steeds erger. Er kwam ook rook in de cabine. Wij zijn nog een keer gestopt, maar konden er op dat moment niet zoveel aan doen. Eigenlijk ervoor gekozen om de deunen gewoon door te rijden. En dat ging goed. Toen wij de deunen uit waren en weer op volle snelheid waren, toen begon de rode lamp te branden. En dan loopt de motor vast, dus die lieten we uitrollen. Toen we stilstonden brandde die al onder de carbine. Gelukkig werd de brand snel geblust," vertelde Huzink op Twente FM vanochtend.
Van einde wedstrijd naar sprankje hoop
Repareren onderweg was geen mogelijkheid. Wanneer dit niet kan, wordt de wagen afgesleept naar het bivak. Dat zorgt er wel voor dat die rijders uit het klassement liggen. "Dan weet je ook meteen dat de dakar voor jou voorbij is. Het lichtpuntje nu, daar zijn ze vannacht al mee begonnen, is om de motor los te halen en te kijken wat er nou exact binnenin kapot is. Onze monteurs hopen dat zij de onderdelen binnenin de motor kunnen vervangen en er morgen of overmorgen weer gestart zou kunnen worden. Dat ligt er wel een beetje aan wat er exact kapot is. Maar zoals het er nu naar uit ziet, is er nog een sprankje hoop dat zij dat wel opnieuw gaan repareren."
Als dat het geval is kan het team wel weer rijden, maar doen zij niet meer mee in het klassement. Wel mogen zij herstarten in het Dakar Experience. "Dan kunnen wij in ieder geval weer rijden en hopelijk nog mooi dingen laten zien."
Hybride
Huzink reed als eerste hybride. De reportage die Twente FM hierover gemaakt heeft is
hier te vinden. Of dit de oorzaak is van de uitval? "Dit is typisch een motorisch probleem en staat helemaal los van het hybride. Sterker nog, eigenlijk moet onze motor langer meegaan dan de gemiddelde motor, omdat de motor word ontlast. Dat is eigenlijk de reden waarom wij hybride hebben. Om onze eigen motor te sparen en voor minder brandstofverbruik. Onze motor mag dus eigenlijk helemaal niet stuk gaan. Ze gaan uitzoeken hoe het allemaal is ontstaan en wat uiteindelijk de oorzaak is," aldus Huzink.
Het interview op de radio is
hier te beluisteren.