Met zijn hybride Renault truck is bestuurder Huzink één van de tweeënveetig deelnemers bij de vrachtwagens. Voor minder dan een plek in de top vijf gaat hij zondag niet weg uit startplaats Djedda. De truck is beter dan tijdens de vorige editie en Huzink is meer ervaren dan begin 2020, zo stelt hij zelf.
Laatste tests
‘Le Dakar’ wordt voor de tweede achtereenvolgende keer gereden in Saoedi-Arabië. Gert Huzink maakt er deel uit van het Riwald Dakar Team. De laatste test van de vrachtwagen werd gedaan in Polen. “De trucks zijn gefinetuned met nog wat nieuwe onderdelen. Uiteraard willen we zeker weten dat alles in top conditie aan komt in Saoedi-Arabië en daarom organiseerden we deze laatste shakedown. De laatste test is goed verlopen en de truck voelt direct weer vertrouwd aan. Door alle veranderingen in de afgelopen periode is de hybride truck handelbaarder dan bijvoorbeeld vorig jaar. We kunnen de pk’s van de elektromotor nog beter benutten en in een ander toerengebied’’, aldus Huzink op de website van Riwald.
Comfort
Ook is de gewichtsverdeling in de truck aangepast, waardoor het comfort voor de coureur is verbeterd. “Al met al zijn de verbeteringen zeer goed merkbaar en kunnen we met een goed gevoel en vol vertrouwen aan de Dakar Rally beginnen. Wij hebben er in elk geval zin in!”
Eerste hybride vrachtwagen
De truck van het Riwald Dakar Team was in de vorige editie de eerste hybride vrachtwagen die aan de rally meedeed. De verwachtingen waren hoog, maar al op de eerste dag waren er mechanische problemen en uiteindelijk werd het plek 23 voor Huzink en co. Een dagnotering als vierde en
tweemaal vijfde in een etappe waren de lichtpuntjes. Voor Huzink wordt het zijn tiende Dakar. De Bornse motorrijdster Mirjam Pol is deze keer niet van de partij.
Meer zien over Gert Huzink en zijn vrachtwagen? Twente FM maakte er een reportage over:
https://www.twentefm.nl/reportages/64442/0/riwald-dakar-team-rijdt-als-eerste-hybride%C2%A0.html.