Huzink is de rijder van de Renault Trucks C460 Hybrid Edition. Dat is de allereerste hybride truck in de Dakar. Hij zit in de truck met twee collega’s, namelijk de navigator en de monteur. Daarnaast hebben zij nu een andere truck met drie leden, maar deze is niet hybride.
Bewuste keuze
Dat de truck hybride is, is een bewuste keuze. “Wij willen graag voorop lopen. Wij willen duurzaam zijn en meedenken met een bewust milieu, in ieder geval de omgang daarmee. Dan moet je hier ook in de Dakar over nadenken.”
Aandacht
Huzing is blij met de aandacht voor de Dakar. “Ik vind het mooi dat er veel aandacht aan word geschonken. Het Riwald Dakar team word echt heel goed gevolgt. Daar zijn wij zeker blij mee, maar ook zeker trots op. “
Volgende stap
De volgende stap zou zo maar een helemaal elektrische truck kunnen zijn. Het team is al aan bekijken wat de mogelijkheden zijn. Huzink geeft wel aan, dat die er nog niet is binnen een jaar.
Tien jaar
Het Riwald Dakar Team bestaat tien jaar en het gaat ook de tiende Dakar worden. “Dat is eigenlijk wel een mijlpaal. Vanaf de tiende Dakar hoor je bij de Legends, zoals ze dat in Dakar zeggen. Dan heb je bepaalde privileges waar je een voordeeltje uit mag halen.”
Doelstelling
Een doel heeft het team zeker: “Wij zitten met twee snelle trucks in de wedstrijd. Een daarvan ben ik en van de ander is Pascal De Baar de rijder. Het doel is allebei in de top tien finishen. Ik denk dat de hybride truck meer power heeft, betere aandrijvingskracht heeft en ook de meest modernere gemortificeerde truck is. Wij hebben ons zelf opgelegd dat de top vijf het doel moet zijn.”