De veiligheid van de rotonde bij Elsmoat kwam maandagmiddag 23 november ter sprake tijdens de raadsvergadering in Wierden. PPW diende daar samen met de ChristenUnie, een motie in voor een veiliger rotonde.
Wisselende voorrangsregels
Slagers: “De steeds wisselende voorrangsregels op de drie rotondes op de Rijssenseweg van Enter naar Rijssen kunnen verwarrend zijn voor de gebruikers van het fietspad. Er zijn veel signalen van ondernemers, omwonenden en inwoners over de onveilige verkeerssituatie op en nabij de rotonde bij Industrieterrein de Elsmoat.”
“De adviseurs mobiliteit Goudappel hebben ter plaatse onderzoek verricht en zijn met meerdere aanbevelingen en verbeteropties gekomen. Maar burgemeester en wethouders kiezen ervoor om de aanbevelingen slechts gedeeltelijk op te volgen, en hun keuze leidt niet tot de gewenste verbetering in verkeersveiligheid.”
Veilige situatie
PPW en CU vragen het college de rotonde Elsmoat op een dusdanige manier te herstructureren zodat er een veilige situatie ontstaat voor fietsers en andere verkeersdeelnemers, waarbij ook de voorrang wordt gewijzGrote dode hoigd ten gunste van de fietsers.
“De Elsmoat is vol en de verwachting is dat het verkeer richting Elsmoat alleen maar toe zal nemen”, aldus Slagers.
CU-fractievoorzitter Kees van Dijk benadrukte dat het gaat om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, en dat er ook gehandhaafd moet worden als daar de limiet van 50 km/u komt: “Er is niks makkelijker dan dat gaspedaal indrukken.”
Grote dode hoek
VVD-raadslid André Tijhof wees op de grote dode hoek voor transporteurs die vanuit Rijssen rechts de Elsmoat op willen. “De vrachtauto ziet de fietser die van Rijssen komt helemaal niet. De veiligste optie is om daar de voorrangsregel niet aan te passen. De fietser moet daar stoppen.”
Knipperlichtsignalering
Dat werd onderschreven door NEW-fractievoorzitter Cindy te Riet, die zelf in een vrachtwagen de rotonde over ging. “We zouden knipperlichtsignalering voor de fietsers aan kunnen brengen, zodat fietsers er attent op gemaakt worden dat ze een rotonde naderen waar ze geen voorrang hebben.”
Ook de werkgevers op de Elsmoat hebben over de situatie op de rotonde al aan de bel getrokken, vertelde wethouder Johan Coes. Hij gaf aan dat bureau Goudappel en Coffeng had ontdekt dat de gemeente verzuimd had fietspadborden te plaatsen. Die borden worden alsnog geplaatst.
“Ook de politie hebben we hierbij betrokken. De politie heeft duidelijk tegen ons gezegd ‘waar maken jullie je druk om, want die rotonde is gewoon veilig’. Ook VVN zegt dat de rotonde op deze manier het veiligst is. We hebben als college niet voor de eenheid van rotondes gekozen, maar voor de veiligheid van de fietser.”
Coes: “Stel dat we de voorrangssituatie veranderen op de genoemde rotonde, dan zijn er nog steeds de af- en opritten naar de weg naar Goor. Daar hebben fietsers ook geen voorrang. Eenheid in voorrang is niet te doen. Daar kiezen we ook niet voor.”
Snelheid terugbrengen
Coes gaf aan dat de ontbrekende fietspadborden worden aangebracht. “Het college had al besloten om de snelheid aan beide wegkanten tot 50 km/u terug te brengen. Ik stel voor dat we die zaken eerst uitvoeren. En dan kunnen we daarna op een ander moment nog kijken of we moeten opschalen.”
Motie unaniem aangenomen
De raadsleden gingen daar niet mee akkoord. Na een oproep van Cindy ter Riet werd de motie aangepast: onder andere het wijzigen van de voorrang verviel. De gewijzigde motie werd door de raad unaniem aangenomen.