Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Benadeeld of in de problemen geraakt door toeslagenaffaire kinderopvang?

Belastingdienst blauwe envelop
Belastingdienst blauwe envelop
Beeld: Twente FM

TUBBERGEN/DINKELLAND - In de gemeenten Tubbergen en Dinkelland zijn er gezinnen getroffen door de toeslagenaffaire kinderopvang. Deze gezinnen zijn door de Belastingdienst ten onrechte beschuldigd van fraude met kinderopvangtoeslag.


De fouten die de Belastingdienst gemaakt heeft worden onderzocht door de commissie Donner. Er komen vergoedingen voor gedupeerde ouders.
Het is bij de gemeenten niet bekend welke gezinnen ten onrechte zijn beschuldigd van fraude. De Belastingdienst mag de namen van de gezinnen niet bekend maken in verband met de wet op de privacy.

Verkeer behandeld?

Inwoners die denken verkeerd behandeld te zijn door de Belastingdienst inzake de kinderopvangtoeslag kunnen bellen met het speciale Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag: 0800 – 2 358 358. Het team is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

De gemeenten zelf kunnen deze mensen niet persoonlijk benaderen.
Inwoners die denken verkeerd behandeld te zijn door de Belastingdienst met de Kinderopvangtoeslag kunnen zich melden bij de Belastingdienst.
Gezinnen die denken dat de kinderopvangtoeslag in het verleden onterecht is stopgezet of te maken hebben met (vermoedelijk) onterechte terugvorderingen kunnen bellen met het speciale Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag: 0800 – 2 358 358.

Meld bij het Serviceteam Gedupeerden Kinderopvangtoeslag het volgende:
- dat u ongeveer hetzelfde als de ouders uit de CAF 11 zaak is overkomen.
- dat u wilt worden opgenomen op de Zelfmeldlijst. De belasting vraagt naar het BSN-nummer (deze staat op de identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs).

Na de melding ontvangt men een bevestiging per post van de Belastingdienst. Het kan wel even duren voordat men bericht krijgt over het vervolg. Dat komt doordat deze processen veel tijd kosten.

Kijk voor meer informatie ook op:
https://services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/

Wat kan de gemeente doen?

Inwoners die persoonlijk geraakt zijn door de fouten van de Belastingdienst, die bijvoorbeeld schulden hebben gemaakt, kunnen een e-mail sturen naar [email protected] of bellen met de gemeente: 0546-628000.
De schulddienstverleners zijn dagelijks bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Mogelijk kan de gemeente verder helpen.
Het kan ook zijn dat een kind bijvoorbeeld niet mee kan op schoolreisje of niet mee kan doen aan andere activiteiten, omdat de Belastingdienst mogelijk onterecht geen toeslag uit heeft gekeerd. Neem dan contact op met de armoedecoördinator van Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland: 085-0479400.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.