Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Schakel, voor vragen over Welzijn, Inkomen, Jeugd en Zorg

Wethouder ilse duursma wigger dinkelland
Wethouder Ilse Duursma-Wigger - Gemeente Dinkelland
Beeld: Twente FM

DINKELLAND - Samenwerking in Dinkelland met Wijkracht en SWTD heeft een nieuwe naam: Schakel.


Eén plek voor vragen over Welzijn, Inkomen, Jeugd en Zorg. Dat is wat Schakel is, zowel fysiek, telefonisch als digitaal. De nieuwe samenwerkingsorganisatie gaat vanaf januari 2021 officieel van start.
Op dat moment wordt een website gelanceerd met bijbehorend telefoonnummer en e-mailadres.

De samenwerking tussen de verschillende partijen was er al wel op de achtergrond, maar door de verschillende mogelijkheden voor inwoners om contact te leggen, niet heel overzichtelijk. Daar brengt 'Schakel' verandering in.

Allerlei vragen

“Schakel is een plek voor inwoners waar ze met allerlei vragen terecht kunnen. Dit kunnen vragen zijn over gevoelens van eenzaamheid, vragen over huishoudelijke hulp, maar ook over het verlies van werk of wanneer men zich zorgen maakt over iemand”, licht wethouder Ilse Duursma toe.

Vaste locatie

Met al deze vragen kon de inwoner nu ook terecht bij de verschillende organisaties, maar uit een recente enquête is gebleken dat de vindbaarheid ervan beter kan. In het gemeentehuis in Dinkelland komt ook een vaste locatie waar inwoners binnen kunnen lopen.

Eén plek voor vragen

Een oplossing is gevonden in Schakel. “Schakel is eenduidig, helder en eenvoudig”, geeft directeur Hans Weusthof van de Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland aan (SWTD). “We werken al langer nauw samen met andere welzijnsorganisaties en dat heeft ons veel gebracht. Dit deden wij altijd in 'Wij in de Buurt'. Nu gaan we ook een intensieve samenwerking met de gemeente aan. Wij in de Buurt gaat straks op in Schakel. Zo hebben we uiteindelijk één plek: met vragen ga je naar Schakel en je wordt geholpen. We zijn er erg enthousiast over en verwachten dat dit echt een meerwaarde heeft voor de inwoners van Dinkelland”.

Volgende stap

Cevdet Örnek, directeur Wijkracht, sluit zich hierbij aan: “Met Schakel zetten we samen een volgende stap waarmee het voor inwoners duidelijker wordt en zij de informatie en ondersteuning krijgen die nodig is. We streven naar een samenleving waarin alle mensen mee kunnen doen, meetellen en omzien naar elkaar. Daar denken we met Schakel een goede bijdrage aan te kunnen geven.”

Eerder signaleren

De verwachting is dat door de intensievere samenwerking er ook eerder gesignaleerd kan worden. Dat problematiek sneller in beeld is zodat voorkomen kan worden dat er uiteindelijk sprake is van zware problematiek of dure zorg ingezet moet worden.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.