Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo

Autocoureur Bent Viscaal knokt zich naar toptienplaats F3 in Monza

Bent Viscaal
Bent Viscaal
Beeld: Twente FM

ALBERGEN - Autocoureur Bent Viscaal is afgelopen weekeinde op de respectievelijk achtste en elfde plaats geëindigd in het FIA Formule 3-kampioenschap.


Op het circuit van Monza in Italië, waar de Formule 3 weer in het voorprogramma van de Formule 1 racete, had de twintigjarige coureur uit Albergen er hard voor moeten knokken. De achtste plaats op zaterdag stemde hem tevreden omdat hij de race van de 21e plaats was gestart.

“De wedstrijd van gisteren was best oké”, blikte Bent terug vanuit Italië. “Dat ging gewoon goed. We hebben er het maximale uitgehaald.”
Wel moest de talentvolle coureur constateren dat zijn auto op het circuit van Monza wat snelheid tekortkwam. “Ook in de bochten waren we dit weekend niet echt competitief, wat normaal gesproken onze sterke kant is.” Dat uitte zich in de 21ste tijd in de kwalificatie. Al was dat resultaat geen reële afspiegeling van de snelheid van zijn auto.

Zijn snelste tijd had de coureur van MP Motorsport op de eerste bandenset neergezet. Tijdens zijn snelle ronde op de tweede bandenset (als de baan sneller is en de rijders minder benzine in de auto hebben) werd Bent opgehouden. “Ik zat tot dat moment zestiende van een seconde onder mijn beste tijd tot dan toe. Vervolgens kwam er een treintje rijders voor me bijna tot stilstand omdat niemand slipstream wilde geven.”

Zondag tijdens de zogenaamde reversed-grid-race mocht Bent weliswaar als derde starten, maar in die race wreekte het gebrek aan snelheid. “Je wilt minimaal voor het podium gaan, zeker als je als derde start. Daarom wilde ik bij het groepje vooraan blijven, maar dat kostte me mijn banden.”

Een dag eerder was het hem wel gelukt om de bandenslijtage binnen de perken te houden. Dat kwam omdat het karakter van die race voor Bent heel anders was. “Toen moesten we van achteruit naar voren rijden. Dan heb je wat meer rust. Omdat je moet inhalen, in plaats van proberen bij te blijven. Dan heb je meer controle over het sparen van je banden.”

Negende en laatste ronde

Komend weekeinde rijdt Bent de negende en laatste ronde van het kampioenschap. Die wordt gehouden op het circuit van Mugello, ook in Italië. De snelle Tukker staat op het moment op de dertiende plaats in het klassement.
Als het in Mugello een beetje meezit, kan Bent nog een paar plaatsen in het kampioenschap goed maken.

Sowieso hoopt Bent daar te kunnen laten zien waarom hij dit jaar al een race won en nog eens twee podiumplaatsen pakte. Gezien het karakter van de baan heeft hij goede hoop op een mooi resultaat. “Het zwakke punt van onze auto is de low downforce-banen als Spa en Monza. Mugello is een high downforce-baan, dat geeft hoop. Ik heb er nog nooit gereden, dus wat dat betreft wordt het wel een uitdaging. We hebben maar 45 minuten in de vrije training. Ik ken het circuit natuurlijk wel van de simulator maar echte circuit is wel altijd iets anders. We zullen zien!”
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.