Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Twente

Solar Boat Team UT onthult zonneboot

30 solarboot team
Het team van de UT dat de solarboot bouwde.
Beeld: Twente FM

TWENTE - Het studententeam Solar Boat Twente van de Universiteit Twente, heeft de Twentsch Pegasus onthuld, de nieuwe zonneboot.
Het team heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan de zonneboot. Normaal gesproken zouden zij in de afgelopen maanden meegedaan hebben aan verschillende races in Nederland en het WK in Monaco, maar door corona ging dat niet door.

Het team hoopt deze zomer te kunnen varen én vliegen op het water om het jaar toch op een hoogtepunt te kunnen eindigen. Ook om vervolgens aan het einde van de zomer de boot in de beste staat mogelijk over te kunnen geven aan het nieuwe team.

Nieuwe zonneboot

Bij Solar Boat Twente ontwerpt en bouwt een nieuwe groep studenten elk jaar een nieuwe zonneboot om milieubewustzijn te creëren en te stimuleren in de maritieme sector op het gebied van hernieuwbare energie.
In september begon wederom een groep van veertien studenten aan deze uitdaging. Het team van dit jaar stond echter meer tegenslagen te wachten dan normaal is in zo’n jaar. Door de coronasituatie moest het team hun boot onthulling afgelasten, werden alle races waar het team aan mee zou doen afgelast en liep het team veel vertraging op in het productieproces. Desalniettemin is het team aan de zonneboot blijven werken waardoor ze woensdag in staat waren de boot te onthullen.

Lichter en efficiënter

De Twentsch Pegasus is korter, lichter en efficiënter dan de vorige zonneboot. “Dat onze boot korter en lichter is, heeft onder meer te maken met de verandering in de regulaties van de competitie die wij aan het begin van ons jaar te horen kregen,” vertelt technisch manager Thom Kuenen. “Voorheen mochten de teams gebruik maken van 9 vierkante meter zonnedek, en wij moesten het nu doen met 6 vierkante meter.”
De verbetering in efficiëntie komt echter doordat het team dit jaar gebruik heeft gemaakt van efficiëntere zonnecellen, wel 24,8 procent, waarmee ze een zonnedek hebben gemaakt dat in totaal maar 6 kilo weegt.

Motor onderin

Het team heeft er dit jaar weer voor gekozen om de motor in de behuizing onder de boot te plaatsen, net zoals het voorgaande team. Door de motor hier te plaatsen zorgt het water voor verkoeling van de motor en is er een directe overbrenging op de schroef waardoor weinig energie verloren gaat. Daarnaast maakt het team gebruik van draagvleugels die, door middel van een elektronisch softwaresysteem, zorgen dat ze op het water kunnen vliegen. Hierdoor zal de boot minder waterweerstand ervaren, wat er weer voor zorgt dat er minder energie gebruikt hoeft te worden om sneller te varen.
“Dit jaar hebben we de draagvleugels geheel van carbon gemaakt, waardoor ze super dun zijn maar tegelijkertijd ook super sterk. Hierdoor kunnen de vleugels, die zelf maar 2,7 kilo per stuk wegen, wel 300 kilogram aan,” aldus de technisch manager.

Afronding van het jaar

Nu de boot af is, hoopt het team snel in het water te kunnen gaan testen. “Het plan is om deze zomer zo veel mogelijk met de boot te gaan testen zodat we het nieuwe team aan het einde van de zomer zoveel mogelijk informatie over onze boot kunnen geven en over hoe ze presteert. Van deze informatie kunnen zij veel leren en kunnen ze zien wat de verbeterpunten zijn,” aldus teammanager Xavier Roosendaal. “Zelf hopen we dat we het doel, dat we in september 2019 hebben gesteld, nog kunnen halen: een stabiel vliegende boot bouwen. Dat zou een mooie afsluiter van het jaar zijn.”
::foto2::

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.