Nu de proeffase in Enschede-Noord achter de rug is, worden ook Enschede-Oost en Glanerbrug voorzien van zogeheten hubs. De verplichte parkeerplekken voor elektrische deelscooters en -fietsen worden nog dit najaar aangelegd. De hubs zijn er in verschillende soorten en afmetingen en zijn in het leven geroepen om overlast van geparkeerde deelvoertuigen een halt toe te roepen.
De gemeente Enschede heeft het afgelopen jaar 'geoefend' met de introductie van mobiliteitshubs. In Enschede-Noord zijn 37 van zulke stallingsplaatsen gerealiseerd. De bedoeling is dat twee hubs niet meer dan 300 meter van elkaar verwijderd liggen. Dat gaat echter niet overal op: in het buitengebied zijn geen parkeerplaatsen voor deelvoertuigen en in Lonneker is slechts één hub gevestigd.
De hubs worden per stadsdeel gerealiseerd. De komende maanden is het de beurt aan Enschede-Oost en Glanerbrug. De beoogde locatie zijn al door ambtenaren vastgesteld. Directe aanwonenden zijn of worden deze maand op de hoogte gesteld van het voornemen om een parkeerplek voor deelscooters en -fietsen te realiseren.
Andere inwoners zullen de beoogde locaties binnenkort kunnen herkennen aan een groen bord of een trottoirsticker met daarop de tekst 'hub'. De daadwerkelijke realisatie van de stallingsplaatsen is naar verwachting in oktober afgerond. Gebruikers van deelvoertuigen kunnen vanaf dan via een app op de telefoon alleen nog parkeren op de aangewezen gebieden.
De mobiliteitshubs zijn er in drie verschillende soorten. Zogeheten buurthubs staan middenin woonwijken of -straten (bijvoorbeeld in de buurt van een bushalte) en bieden plek aan ongeveer vijf elektrische scooters of fietsen. Wijkhubs zijn iets groter in omvang (circa 10 voertuigen) en zijn meestal gevestigd in de buurt van een winkelcentrum of een andere centrale plek in de wijk of het dorp. Op vijf belangrijke plekken in de stad, zoals bij het Centraal Station, wil de gemeente extra grote 'deelvervoerhaltes' realiseren.