Onbegrijpelijk vinden ze het. De beslissing van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om een streep te zetten door de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Een zware vertegenwoordiging van ondernemers- en transportorganisaties uit de regio's Zwolle en Twente, gesteund door landelijke organisaties, spreken in een brief aan de minister hun verbijstering uit over het besluit en roepen het kabinet op om eerder gedane beloftes na te komen.
Officieel is de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal 'op pauze' gezet, maar Michel ten Hag, voorzitter van VNO-NCW Twente en Laurens de Lange, voorzitter van VNO-NCW Regio Zwolle en VNO-NCW Overijssel, weten genoeg. Zij schreven de brief aan de minister die wordt gesteund door onder meer Twente Board, Port of Zwolle, Port of Twente, MKB Nederland Regio Zwolle, Transport en Logistiek Nederland en de ANWB.
"In de brief stelt u dat de voorbereidingen voor de beloofde verbetering van de N35 Wijthmen-Nijverdal 'op pauze' worden gezet. In feite wordt echter de beloofde rijksfinanciering van honderd miljoen euro voor andere projecten ingezet, en is het nog maar de vraag of het geld in een later stadium weer beschikbaar komt", schrijven Ten Hag en De Lange.
Het tweetal wijst de minister erop dat inwoners en bedrijven voor het wegtransport tussen de regio's Zwolle en Twente grotendeels afhankelijk zijn van de N35. Die weg is nog altijd overwegend enkelbaans. Daarnaast zijn er veel verkeerslichten, kruisingen en spoorwegovergangen die de doorstroming verhinderen.
Daar komt nog eens bij dat de N35 dwars door de woonkern Mariënheem gaat. Een unieke situatie in Nederland, die de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Eerder staken inwoners van Mariënheem hun teleurstelling over het besluit van de minister al niet onder stoelen of banken. Er komen acties.
"Jarenlang hebben wij ons in een brede coalitie van decentrale overheden, Economic Boards, plaatselijke belangencomités, ondernemers- en mobiliteitsorganisaties ingezet voor de hoogst noodzakelijke aanpak van de N35, die de economische bedrijvigheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid ten goede komt. Dat alles lijkt nu voor niets te zijn geweest", schrijven Ten Hag en De Lange.
"Wij vinden het ongepast dat aan de gedane beloftes en toezeggingen geen gevolg wordt gegeven. Dit bevestigt in onze ogen ook de conclusies uit het recente rapport 'Elke Regio Telt', waarin werd gesteld dat 'de regio' altijd meer inspanningen moet verrichten om hoger op de prioriteitenlijsten te komen."
In de brief wordt een dringend beroep gedaan op de minister om 'op de kortst mogelijke termijn' te overleggen met de provincie Overijssel om creatieve oplossingen te vinden en zo de gedane toezeggingen alsnog na te komen. "Mede vanwege de beschikbare omvangrijke regionale cofinanciering van honderd miljoen euro."
In de brief herinneren de schrijvers de minister aan de doorbraak die in december 2020 kwam. Toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen zegde de Kamer destijds toe dat het gedeelte Wijthmen-Raalte ongelijkvloerse kruisingen krijgt, twee kruispunten tussen Raalte en Nijverdal zouden worden verbeterd en er zou een rondweg komen bij Mariënheem. Zowel het Rijk als de provincie staken elk honderd miljoen euro in deze aanpak. De toezegging volgde na een motie die in de Tweede Kamer met 145 van de 150 stemmen werd aangenomen.