De kans dat er in de toekomst nog grote vliegtuigen, zoals een Boeing 747, op Twente Airport landen en weer opstijgen, is nihil. De luchthaven heeft besloten om geen draaipaden aan te leggen die verplicht zijn voor zulke widebody toestellen. De kosten staan volgens Twente Airport niet in verhouding tot de opbrengsten.
De spottersheuvels rondom Twente Airport stonden bomvol, toen er in de zomer van 2020 zes grote Boeing 747's van Lufthansa landden. De toestellen werden vanwege de coronacrisis langdurig geparkeerd op de luchthaven. Opbrengsten: zo'n 100.000 euro per vliegtuig, per jaar.
Die lucratieve zaak spatte uiteen, toen bleek dat de luchthaven niet de juiste papieren had om zulke toestellen weer op te mogen laten stijgen. Het leidde tot meerdere rechtszaken met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Lufthansa, die de toestellen veel eerder weghaalde uit Twente.
"Het parkeren van de grote Boeings leverde veel geld op", erkent Jan Schuring, directeur van Twente Airport. "Maar door de discussie die we kregen over het parkeren, en Lufthansa die de toestellen veel eerder weghaalde, kon die businesscase niet uit."
Op Twente Airport mogen grote toestellen, zoals een Boeing 747, wel landen, maar niet zomaar weer opstijgen. De luchthaven moet van de inspectie eerst draaipaden, in vaktermen runway turn pads, aanleggen. De rechter gaf de inspectie daarin gelijk. "Het is een forse investering", zegt Schuring, doelend op de miljoenen euro's die de aanleg van de draaipaden gaat kosten.
"Met die draaipaden kan de piloot van een vliegtuig zelf de draai maken om snel van de baan af te komen, omdat er een nieuw toestel aan kan komen. Op Twente Airport gebeurt dat eigenlijk niet; hier landen niet dagelijks grote toestellen. Alleen vanwege de regelgeving zouden we dat moeten doen." De kosten staan volgens Schuring niet in verhouding tot de opbrengsten. "Je kunt de investering wel doen, maar dan moet je 'm wel terugverdienen."
Toch betekent dat niet dat er nooit meer grote vliegtuigen boven Twente te zien zijn. AELS, het bedrijf dat vliegtuigen ontmantelt op de luchthaven, kan zo'n groot vliegtuig kopen, om het vervolgens te ontmantelen op Twente Airport. Maar het opstijgen van grote toestellen vanaf 'Twente' is daarmee wel definitief verleden tijd.