Nieuwe grensovergangen: ze worden tegenwoordig nauwelijks nog gerealiseerd. Maar in Glanerbrug is dat nu een serieuze optie. Om het grensdorp beter te ontsluiten op de snelweg, heeft de gemeente haar oog laten vallen op het doortrekken van de Broekheenseweg tot aan de Amtsvennweg in het naburige Gronau.
Het is met name in de spitsuren behoorlijk druk op de wegen van en naar Glanerbrug. Op dit moment is de Oostweg de enige ontsluitingsweg van Enschede-Oost richting de A35. Dat komt de doorstroming niet ten goede. Behalve dat er ideeën liggen voor een ongelijkvloerse kruising N35/Oostweg, is er in het Enschedese coalitieakkoord ook afgesproken dat er naar een tweede ontsluiting van Glanerbrug wordt gezocht.
Maar waar is er nog ruimte voor een extra aansluiting? De mogelijkheden zijn beperkt. In feite zou alleen ter hoogte van het viaduct aan de Aamsveenweg een extra afslag op de A35 gerealiseerd kunnen worden. Zo’n scenario, met alleen een op- en afrit aan de westkant van het viaduct, is serieus bekeken. Toch lijkt de gemeente nu in te zetten op een alternatief scenario.
Glanerbrug zou ook een aansluiting kunnen krijgen op de Amtsvennweg (B70). Dat is de weg die vanaf de eerste afrit op autoweg B54 (het verlengd van de N35) richting Gronau loopt. Door de Grenzweg, nu nog een veredelde landweg, op te waarderen en met enkele honderden meters te verlengen, kan er een aansluiting worden gemaakt op de Broekheensweg ten zuiden van de wijk Oikos.
De alternatieve route, die al eens door D66-raadslid Gertjan Tillema werd geopperd, staat nu dus officieel op de agenda. Met een relatief kleine ingreep (en dus weinig investering) zou Glanerbrug een extra aanrijroute kunnen krijgen.
Er is nog niet bekend wat er voor nodig is om de extra grensovergang te realiseren en dat betekent dat de verbinding ook niet van vandaag op morgen klaar is. Volgens een verkeerskundige van de gemeente Enschede worden er al wel gesprekken met de gemeente Gronau hierover gevoerd.