De gemeente Hengelo gaat stopborden plaatsen op de kruising Bornsedijk met de Veergoorsdijk in Hengelo. Twee weken geleden raakte een groep solexrijders gewond bij een aanrijding op de kruising, waarvan één solexrijder zwaargewond werd afgevoerd naar het ziekenhuis. De naastgelegen Kristenbosweg wordt vooralsnog niet aangepakt, omdat het aantal auto's en de gemiddelde snelheid passen binnen een zestigweg.
Naast de stopborden komen er aan beide kanten van de kruising ook duidelijke strepen op het wegdek te liggen. Het verkeer op de Bornsedijk heeft voortaan voorrang op de kruising. Twee weken geleden zijn er meerdere solexrijders gewond geraakt bij een ongeval met een vrachtwagen op de onoverzichtelijke kruising. Een buurtbewoner trok al meerdere keren aan de bel bij de gemeente. De stopborden worden naar verwachting in augustus geplaatst.
De Kristenbosweg, een naastgelegen weg, wordt vooralsnog niet aangepast door de gemeente Hengelo. Op deze straat rijden veel fietsers, maar volgens een omwonende wordt er ook regelmatig te hard gereden. Het gaat dan regelmatig nog maar net goed.
Net zoals afgelopen zaterdagnacht: op bewakingsbeelden is te zien hoe een groep jongens 's nachts na het stappen terugfietst over de Kristenbosweg. Vanaf de andere kant komt een auto met ruim tachtig kilometer per uur al toeterend langs de jongeren scheuren.
De weg wordt overdag veel gebruikt door mensen die heen en weer fietsen tussen Borne en Hengelo, terwijl er 's avonds veel wordt gefietst en gewandeld door recreanten.
Volgens de gemeente Hengelo zijn er vorig jaar naar aanleiding van klachten een week lang radarmetingen uitgevoerd om te bepalen hoeveel verkeer er rijdt en hoe hard er wordt gereden op de Kristenbosweg. "We hebben vrij recent een radarmeting uitgevoerd, en de intensiteit en gereden snelheid passen bij de functie van de weg", zegt een woordvoerder van de gemeente Hengelo.
Op de weg rijden dagelijks gemiddeld zo'n 500 voertuigen: "Dit is vergelijkbaar met andere wegen in het buitengebied in deze omgeving en is geen aanleiding voor het afsluiten van deze weg of het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd bestemmingsverkeer," aldus de gemeente Hengelo.
De discussie rondom het oplossen (potentieel) gevaarlijke verkeerssituaties is volgens Hans van Dam, voorzitter van de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Nederland, altijd een dunne scheidslijn: "Er zit altijd een bepaalde spanning, want wanneer is er sprake van een verkeerde verkeersinrichting en wanneer is er sprake van onverantwoordelijk rijgedrag?"
Volgens Van Dam zijn er wel meer plekken in Hengelo waar hard gereden wordt: "Kijk maar bijvoorbeeld naar de Geerdinksweg en Breemarsweg. Daar wordt ook erg hard gereden" De laatstgenoemde straat krijgt naar alle waarschijnlijkheid een flitspaal om de hoge snelheid tegen te gaan. De mensen van VVN Hengelo houden ieder half jaar een overleg met de gemeente Hengelo over gevaarlijke situaties in het verkeer. "Het is vooral belangrijk dat buurtbewoners gevaarlijke situaties signaleren en deze doorgeven aan de gemeente," zegt Van Dam.
Het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Hengelo werd dit jaar gepresenteerd. In het plan staan allerlei wijzigingen, zoals alle wijken een dertigzone maken. Ook het buitengebied krijgt aandacht in de plannen: 'Om de beleving van het buitengebied als ontspanningsruimte te verbeteren, willen we ook onnodig, niet-bestemmingsgebonden auto- en vrachtverkeer op de lokale wegen zoveel mogelijk terugdringen', staat er in het mobiliteitsplan.