Verkeer
Stuur appje
Zoek

90 klanten van Jan Duurzaam met lege handen, failliet bedrijf uit Enschede maakt doorstart

20230720 Jan Duurzaam Enschede Wethouder Beversstraat Wilco Louwes
Jan Duurzaam was gevestigd aan de Wethouder Beversstraat in Enschede.
Beeld: 1Twente/Wilco Louwes

Zo'n negentig klanten van Jan Duurzaam B.V. kunnen waarschijnlijk fluiten naar hun centen. Dat blijkt uit het faillissementsverslag dat donderdag is gepubliceerd. Het bedrijf uit Enschede werd vorige maand door de rechtbank in Almelo failliet verklaard. De totale schuldenlast van het bedrijf blijkt zo'n 2 miljoen euro. Veel klanten hadden een aanbetaling gedaan voor zonnepanelen, een warmtepomp of kunststof kozijnen. Er komt een doorstart, maar die zal geen verandering brengen in de situatie van de benadeelden.

Het bedrijfspand aan de Wethouder Beversstraat ligt er momenteel verlaten bij. Toch was er lange tijd ogenschijnlijk niets aan de hand bij het bedrijf. De gemeente Enschede werkte er via het zogeheten Energieloket zelfs mee samen. Inwoners die bij het loket om een energiescan van hun woning vroegen, kregen hulp van Geas Energiewacht of Jan Duurzaam.

Coronaregeling

Wie via de Kamer van Koophandel in de jaarcijfers duikt ziet dat er op de achtergrond al het nodige speelde bij de Enschede 'verduurzamingsspecialist'. Het jaar 2021 sloot Jan Duurzaam af met een negatief eigen vermogen van bijna 750.000 euro. 'De financiering vindt plaats via zowel kort- als langlopende schulden', schrijft het bestuur in de jaarrekening. Onder meer de NOW-regeling, die in het leven werd geroepen om ondernemers door coronatijd heen te helpen, hield het bedrijf in leven.

Toen de coronaregeling stopte en er gewoon weer omzetbelasting en loonheffing betaald moest worden, kwamen de financiële problemen aan het licht. Met de Belastingdienst zou eerder dit jaar zijn geprobeerd om - tegen een garantstelling van 250.000 euro - een regeling te treffen. Maar volgens de verklaring van de directeur ging het mis toen twee werknemers op eigen houtje een e-mail naar alle klanten stuurden.

Werknemers waarschuwden klanten

In die e-mail uit april, die ook in het bezit is van 1Twente, wordt uit naam van Jan Duurzaam gewaarschuwd voor aanbetalingen. 'Echter is er een grote kans dat deze betaling niet gebruikt wordt voor de producten die u heeft besteld', meldt de zender, een medewerker, naar eigen zeggen vanuit een morele plicht.

Lees verder onder de afbeelding

20230720 Jan Duurzaam mail medewerkers
Werknemers waarschuwden klanten in april via een e-mail.
Beeld: Screenshot

"Die e-mail is vanuit een nieuw aangemaakt adres bij Gmail verstuurd naar klanten", aldus curator Nick Leferink. "Volgens de directeur is dat een belangrijke reden waarom het daarna is misgegaan." Omdat Jan Duurzaam ooit is begonnen zonder startkapitaal, was de werkwijze bij het bedrijf dat via aanbetalingen bestellingen werden gedaan, om deze vervolgens aan de klanten te leveren.

Eerste beeld: geen wanbeleid

Toen de geldstroom na de bovengenoemde e-mail stagneerde, konden er geen bestellingen meer plaatshebben. Klanten die een aanbetaling hadden gedaan, kregen niets geleverd. De twee werknemers die de e-mail hebben verstuurd zijn op non-actief gezet en vervolgens lukte het Jan Duurzaam niet om afspraken met de Belastingdienst na te komen.

Curator Leferink doet de komende tijd verder onderzoek naar de achterliggende oorzaak. "Maar wat ik tot nu toe ben tegengekomen, wijst niet op wanbeleid. Soms hoef je maar een paar pagina's van de boekhouding te zien om tot die conclusie te komen, dat is hier niet het geval."

“In de praktijk is er bij de doorstart alleen de goodwill en het klantenbestand overgenomen”

De eerste taak van de curator is de afhandeling (verkoop) van de bezittingen. De fiscus, met ruim 9 ton de grootste schuldeiser, is als eerste aan de beurt. Leferink verwacht dat er daarna niets overblijft. Hoe dan ook kunnen de meeste van de negentig andere schuldeisers (samen goed voor een bedrag van 1,1 miljoen euro) fluiten naar hun geld.

Doorstart door Duurkracht

Het gaat vooral om particulieren die een aanbetaling hebben gedaan, maar niets geleverd hebben gekregen. Andere groepen zijn benadeelden waar nog (service)werkzaamheden in huis moeten worden uitgevoerd, leveranciers of onderaannemers. "Ik begrijp heel goed dat er grote teleurstelling is onder de benadeelden", zegt curator Leferink. "Maar als er een aanbetaling is gedaan en de betreffende producten staan niet ergens in een magazijn, ziet het er somber uit."

20220302 dominos zonnepanelen 1
Lees ook
Slecht nieuws voor klanten failliete Jan Duurzaam: kans op enige terugbetaling is nihil

Dat verandert ook niet nu er met Jan Duurzaam een doorstart wordt gemaakt door het bedrijf Duurkracht B.V. uit Enter. "In de praktijk is alleen de goodwill en het klantenbestand overgenomen. Verder niets", aldus Leferink. Duurkracht heeft voor die overname een kleine 10.000 euro betaald.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.