Verkeer
Stuur appje
Zoek

Vakantievluchten vanaf Twente Airport van de baan na kritisch onderzoek

20180217 BOEING TWENTE AIRPORT FOTO ERNST BERGBOER
Beeld: Ernst Bergboer

Twente Airport heropenen voor vakantievluchten kost veel meer geld dan het oplevert en de verwachting is dat de luchthaven nooit winstgevend wordt. Sterker: het verlies zou tientallen miljoenen euro's bedragen. Dat concludeert een bureau dat onderzoek deed naar de luchthaven. Het gemeentebestuur van Enschede trekt zijn conclusies en zegt geen commerciële burgerluchthaven te willen.

Vanaf 'Twente' het vliegtuig pakken naar Mallorca of Griekenland: een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad ziet het wel zitten en vroeg eind vorig jaar om een onderzoek naar de haalbaarheid van Twente Airport als luchthaven voor vakantievluchten. Het bureau Airport Creators deed dat onderzoek de afgelopen maanden.

Luchthaven Twente Ernst Bergboer
Lees ook
Hoe haalbaar is een commerciële luchthaven in Twente?

Obstakels

De onderzoekers stuiten op tal van obstakels om van Twente Airport de 'gedroomde' vakantieluchthaven te maken. Want hoewel er een drie kilometer lange start- en landingsbaan ligt, vraagt het heropenen van Twente Airport een investering van vele miljoenen euro's.

Zo heeft het vliegveld geen terminal, waar je kunt in- en uitchecken en door de beveiligingscontrole gaat, moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar aangepakt worden, zijn er onvoldoende platforms waar commerciële toestellen kunnen parkeren en heeft Twente Airport geen luchtverkeersleiding.

icon_main_info_white_glyph

Twente Airport

Twente Airport werd in 2017 heropend en wordt nu vooral gebruikt voor zakenvliegtuigen en door de lokale vliegclub. Ook wordt er op het terrein getest met duurzame, elektrische vliegtuigen, worden er toestellen ontmanteld en staan er vliegtuigen langdurig geparkeerd.

Meerdere scenario's onderzocht

Airport Creators onderzocht meerdere scenario's voor Twente Airport: die van een kleine vakantieluchthaven van 120.000 passagiers per jaar en maximaal 28 vliegbewegingen per week, en die van een traditionele luchthaven, met 420.000 passagiers per jaar en zo'n veertien vliegbewegingen per dag. De opties vragen om investeringskosten van respectievelijk 5,5 miljoen en 14,4 miljoen euro.

Daar staan 'lage tot zeer lage en onzekere inkomsten tegenover', aldus de onderzoekers. Een kleinschalige luchthaven kost over een periode van vijftig jaar 28 miljoen euro aan gemeenschapsgeld.

Bij een traditionele luchthaven is het verlies een stuk lager: 7 miljoen euro, al maken de onderzoekers daarbij een duidelijke kanttekening. "Bij meer commerciële vliegbewegingen wordt het onwaarschijnlijker dat Twente Airport de test- en experimenteerruimte succesvol kan ontwikkelen en is de kans op weerstand in de omgeving groter."

“Er staan lage tot zeer lage onzekere inkomsten tegenover”

Een ander scenario is dat van 'test- en experimenteerluchthaven' in combinatie met lijnvluchten van kleine toestellen (zo'n 25 passagiers per vliegtuig). Ook in dit scenario blijft de luchthaven miljoenen euro's verlies draaien.

Weinig draagvlak

Airport Creators verwacht dat het draagvlak voor Twente Airport als commerciële burgerluchthaven laag is bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En zij beslissen er uiteindelijk over. Mocht het ministerie er wel wat in zien, dan kan het alsnog zes tot acht jaar duren voordat de luchthaven groen licht krijgt om een commerciële luchthaven te worden.

Het gemeentebestuur van Enschede trekt zijn conclusies uit het onderzoek. "De bevindingen leiden er toe dat we geen traditionele burgerluchthaven willen."

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.