Het kapotte koffiezetapparaat of defecte stofzuiger maar meteen weggooien om een nieuwe te kopen, bij het Repair Café in Almelo vinden ze het een slecht idee. Wat er ook stuk is, probeer het eerst te repareren voor een tweede leven. “En als je het zelf niet lukt, kun je het altijd bij onze techneuten proberen.”
Wim Stegeman werkte voor zijn pensioen op de dialyse-afdeling van het ziekenhuis en stelt zijn kennis en vakmanschap sinds vorig jaar ten dienste van het Repair Café. “Het is leuk om op deze manier nog iets met je vak te kunnen doen. En je helpt de ander voort met jouw kennis. Bovendien past de achterliggende gedachte van het Repair Café bij de circulaire gedachte van deze tijd. Je spaart het milieu.”
Twee keer in de maand kunnen Almeloërs defecte apparaten op vrijdagmiddag bij de techneuten van het Repair Café aanbieden. En iedere keer weten gemiddeld 20 tot 25 bezoekers de weg naar de oude Hagedoornschool aan de Wilgenstraat te vinden. Dat is veel. ,,Daarvoor kunnen rekenen we een groep van 14 vrijwilligers met uiteenlopende technische achtergronden. Riemke en Corien zijn de gastvrouwen die de mensen voor het Repair Café ontvangen”, meldt coördinator Gerrit Kok vlak voor aanvang van weer een Repair Café.
Ondanks de vakantieperiode staan de klanten ook deze vrijdagmiddag in de rij met onder meer een kapotte radio, een koffiezetter en stofzuiger. En een naaimachine. “Dat is een project aan het worden, maar het gaat lukken”, verzekert Ben, die zich samen met collega-techneut Bert over het apparaat buigt. “Het ding heeft helemaal uit elkaar gelegen”, vertelt Kok terwijl de naaimachine stapje voor stapje weer in elkaar wordt gezet nadat er een gebroken radertje binnenin is vervangen. “Dit is zo arbeidsintensief dat de weg naar het Repair Café een logische is. Anders wordt het een hele dure reparatie.”
Bij het Repair Café zijn de onderdelen voor eigen rekening en één van de huisregels is dat je als eigenaar blijft wachten tot de reparatie is volbracht. “Omdat we hier geen opslagruimte hebben, neemt de klant het apparaat weer mee naar huis als de reparatie niet dezelfde middag gereed is en komt-ie de volgende keer terug. Verder blijft de eigenaar verantwoordelijk voor het voorwerp, ook als het niet kan worden gerepareerd. Er wordt dan in overleg wel voor een verantwoorde afvoer gezorgd. Niet alles is immers te repareren.”
Het Repair Café hoeft geen huur te betalen aan het wijkcentrum en van de vrije giften wordt het gereedschap op peil gehouden. Hier zijn ze blij met de tweemaandelijkse aanwezigheid van deze groep handige mannen, weet Kok. “We zorgen voor reuring en toeloop en dat is goed voor de bekendheid van deze plek. In dit wijkgebouw hebben zorgaanbieders, het wijkteam en maatschappelijke instellingen onderdak. Een plek dus waarvan het handig is dat veel mensen die weten te vinden.”
De mevrouw die haar onwillige radio aan Wim Stegeman toevertrouwde wandelt blij de deur uit. “Hij doet het weer.” Of het naaimachine-team het deze middag redt, moet de tijd leren. “Anders komen we volgende week gewoon weer terug”, zegt de eigenares op geduldige toon. "Ben allang blij dat ze hem hier willen repareren.” (repaircafealmelo.nl)