Gevonden informatie via zoekmachines speelt mogelijk een rol bij de polarisatie in de samenleving. De Universiteit Twente gaat onderzoeken óf dat zo is en hoe dat in z'n werk gaat. Het onderzoek vindt plaats binnen het Digitale Polarisatie-project dat de Universiteit in Enschede heeft gelanceerd. Het project zal naar verwachting de gehele zomer duren.
Polarisatie is een situatie waarbij het wij-zij-denken centraal staat. Het gaat om groepen in de samenleving die tegenover elkaar komen te staan. In Nederland lijkt polarisatie de afgelopen jaren te zijn toegenomen door corona en de stikstofdiscussie. Wetenschappelijk onderzoek wordt in twijfel wordt getrokken en aan de feiten die gevestigde media opdienen wordt getwijfeld.
Deelnemers kunnen door middel van een extensie (Een downloadbare functie in je webbrowser) op hun webbrowser meedoen aan het onderzoek van de Universiteit Twente. “De extensie kun je downloaden binnen je browser, maar we kunnen niet meekijken wat je doet. Wel analyseren we zoektermen die veelvuldig voorkomen. Zo kunnen we op een ethisch verantwoorde manier waardevolle antwoorden krijgen”, aldus assistent-professor Alex van der Zeeuw van de Universiteit Twente.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door de UT om inzicht te krijgen in de algoritmes van zoekmachines. Die maken onder andere gebruik van zogenaamde 'filterbubbels'. Dit zijn algoritmes van zoekmachines als Google en Bing die op basis van persoonlijke informatie een gebruikersprofiel samenstellen. In het onderzoek wordt onderzocht of het zo is dat iedereen een eigen profiel op deze zoekmachines krijgt, met als gevolg dat de getoonde zoekresultaten per persoon kunnen verschillen.
Dat de informatie alleen voor de Universiteit bedoeld is, klopt niet helemaal. “De informatie die wordt verkregen is bedoeld voor de mensen zelf. Wij willen de mensen die meehelpen ook bewust maken dat ze in een bubbel zitten. Zo kunnen ze zelf kiezen of ze andere zoekmachines willen gebruiken of niet.” Waarom er voor zoekmachines is gekozen en niet bijvoorbeeld voor Facebook, is voor Van der Zeeuw ook makkelijk uit te leggen. “We weten al dat het algoritme van Facebook je sterk beïnvloedt, maar mensen zien niet dat wat op Google staat ook foute informatie kan zijn”.